POSIEDZENIE SENATU AKADEMICKIEGO PK
4 KWIETNIA 2003 r.
Senat przyjął uchwały:
- o uzupełnieniu składu Rady Programowej Centrum Szkolenia i
Organizacji Systemów Jakości o dr. inż. Jerzego FELIKSA, przedstawiciela
WIEiK
oraz o powołaniu dr. hab. inż. Jana RAKOCZEGO na przewodniczącego
Rady Programowej;
- o rozpoczęciu rekrutacji na 4-letnie studia zawodowe na kierunek
fizyka techniczna, specjalność: modelowanie komputerowe na WFTiMK.
Proponowany limit przyjęć - 30 osób; warunki rekrutacji takie same
jak na kierunku matematyka na studiach zawodowych zaocznych;
- w sprawie zmiany zapisu § 110 ust. 1 ”Statutu PK”;
- o przyjęciu zmian w ”Regulaminie organizacyjnym Centrum Szkolenia
i Organizacji Systemów Jakości”;
- o powołaniu komisji rekrutacyjnych:
Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej ds. przyjęć kandydatów na I rok
studiów dziennych w roku akademickim 2003/2004 w składzie: przewodniczący
- dr hab. inż. Jan Kazior, prof. PK, członkowie - prof. dr hab.
inż. arch. Dariusz Kozłowski, dr inż. Marek Stanuszek, dr hab.
inż. Piotr Drozdowski, prof. dr hab. inż. Jacek Śliwiński, dr hab.
inż. Krzysztof Knapik, prof. PK, prof. zw. dr hab. inż. Zbigniew
Żurek, dr hab. inż. Bogdan Bochenek, sekretarz - mgr Halina Konieczna-Smrek,
NSZZ ”Solidarność” - dr Ewa Sadowska, ZNP - dr inż. Adam Tabor,
URSS - inż. Łukasz Kołodziejczyk (WIŚ);
Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej ds. przyjęć kandydatów na I rok
studiów wieczorowych i zaocznych w roku akademickim 2003/2004 w
składzie: przewodniczący - dr hab. inż. Jan Kazior, prof. PK, członkowie
- prof. dr hab. inż. arch. Dariusz Kozłowski, dr inż. Marek Stanuszek,
dr inż. Waldemar Zając, dr hab. inż. Stanisław Gaca, dr inż. Wiesław
Gądek, prof. zw. dr hab. inż. Zbigniew Żurek, dr hab. inż. Wojciech
Zalewski, prof. PK, sekretarz - Elżbieta Juszczyńska, NSZZ ”Solidarność”
- dr Ewa Sadowska, ZNP - dr inż. Wiesław Dziadur, URSS - Gabriel
Kosek (WIŚ);
- w sprawie nauczania języków obcych na PK:
”Naukę języka obcego na PK będzie kończył jednolity dla całej uczelni
egzamin. Każdy kończący PK student studiów dziennych będzie zobowiązany
zdać egzamin z języka obcego. Jednocześnie obowiązek zdania takiego
egzaminu powinien motywować studenta do pogłębienia znajomości
języka obcego. Wymóg egzaminu z języka obcego będzie obowiązywał
od roku akademickiego 2003/2004 i będzie obejmował studentów rozpoczynających
studia w roku akademickim 2003/2004”.
Ponadto Senat:
- przyjął plan rzeczowo-finansowy Politechniki Krakowskiej na
rok 2003;
- przyjął ”Zasady sondażu opinii pracowników w sprawie kandydatur
na stanowiska kierowników jednostek dydaktycznych i naukowych PK”;
- zatwierdził limity na I rok studiów dziennych, wieczorowych i
zaocznych na PK na rok akademicki 2003/2004. Jednocześnie Senat
wyraził zgodę na zwiększenie planowanej liczby przyjęć do 20 proc.
przy zastrzeżeniu, że wydziałowe komisje rekrutacyjne wykorzystają
liczbę miejsc w wysokości nie przekraczającej 115 proc. podstawowej
planowanej liczby przyjęć, a pozostałe miejsca planowanej liczby
przyjęć przeznaczą na rozpatrzenie odwołań.
POSIEDZENIE SENATU AKADEMICKIEGO PK
9 MAJA 2003 r.
Senat przyjął uchwały:
- o powołaniu prof. zw. dr. hab. inż. Zenona Waszczyszyna na recenzenta
dorobku naukowego prof. Klausa Jurgena Bathe w związku z postępowaniem
o nadanie mu tytułu doktora honoris causa Politechniki Rzeszowskiej;
- o zatwierdzeniu zweryfikowanego zbiorczego sprawozdania finansowego
Politechniki Krakowskiej za 2002 r.;
- w sprawie zmian organizacyjnych na PK:
1. z dniem 30 czerwca 2003 r. znosi się Centrum Systemów Informacyjnych
jako międzywydziałową jednostkę naukowo-dydaktyczną;
2. z dniem 30 czerwca 2003 r. na Wydziale Mechanicznym znosi się
Samodzielną Pracownię Zastosowań Informatyki (M-7);
3. z dniem 1 lipca 2003 r. na Wydziale Mechanicznym tworzy się
nowy Instytut Informatyki Stosowanej (M-7) o następującej strukturze:
Zakład Technologii Informacyjnych (M-71),
Zakład Grafiki Komputerowej i Modelowania (M-72),
Zakład Algebry Komputerowej (M-73),
Zakład Komputerowej Analizy Obrazu (M-74),
Pracownia Systemów Inżynierii Wiedzy (M-75);
4. z dniem 1 września 2003 r. Instytut Mechaniki i Podstaw Konstrukcji
Maszyn (M-1) na Wydziale Mechanicznym zmienia nazwę na Instytut
Mechaniki Stosowanej (M-1);
5. z dniem 1 września 2003 r. Instytut Materiałoznawstwa i Technologii
Metali (M-2) na Wydziale Mechanicznym zmienia nazwę na Instytut
Inżynierii Materiałowej (M-2);
6. z dniem 1 września 2003 r. Instytut Maszyn Roboczych (M-3) na
Wydziale Mechanicznym zmienia nazwę na Instytut Konstrukcji Maszyn
(M-3);
- w sprawie powołania prof. Andrzeja Barańskiego na przewodniczącego
Senackiej Komisji ds. Współpracy Międzynarodowej;
- w sprawie referendum unijnego (tekst uchwały poniżej).
Opracowała Teresa Marszalik
UCHWAŁA SENATU AKADEMICKIEGO
Politechniki Krakowskiej
podjęta w dniu 9 maja 2003 roku
Senat Akademicki, w poczuciu odpowiedzialności
za losy nauki polskiej, polskiego szkolnictwa wyższego i w
trosce o bezpieczną i lepszą
przyszłość młodzieży polskiej, zwraca się z apelem do wszystkich
członków społeczności Politechniki Krakowskiej
o udział w referendum
w sprawie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.
Przynależność do wspólnoty europejskiej, na zasadach pełnoprawności
i uznania wnoszonych wartości, jest warunkiem dalszego rozwoju
naszej Ojczyzny i zapewnienia jej pozycji, odpowiadającej dziedzictwu
historycznemu i kulturowemu,
a także współczesnemu potencjałowi
Polski.
Zarządzenia:
- nr 13 z 21 marca 2003 r. - w sprawie organizacji roku akademickiego
2003/2004;
- nr 14 z 24 marca 2003 r. - w sprawie wprowadzenia na PK
aktualnego ”Regulaminu przyznawania nauczycielom akademickim
nagród Rektora
PK”;
- nr 15 z 7 kwietnia 2003 r. - w sprawie zmiany w ”Statucie
PK”;
- nr 16 z 29 kwietnia 2003 r. - w sprawie wprowadzenia
aktualnego
”Regulaminu studiów na Politechnice Krakowskiej”;
- u nr 17 z 5 maja 2003 r. - w sprawie usytuowania redakcji
czasopisma
”Nasza Politechnika” w strukturze organizacyjnej PK;
- nr 18 z 8 maja 2003 r. - w sprawie likwidacji punktu kasowego
PK w Czyżynach;
- nr 19 z 9 maja 2003 r. - zmieniające zarządzenie Rektora
PK w sprawie regulaminu przyznawania i ustalania wysokości
świadczeń
pomocy materialnej dla studentów studiów dziennych na PK;
- nr 21 z 14 maja 2003 r. - w sprawie zmian organizacyjnych
na PK.
Pisma okólne:
- nr 10 z 20 marca 2003 r. informujące o zaniechaniu poboru
podatku dochodowego od dochodów z tytułu należności związanych
z podróżami
w ramach umów cywilnoprawnych;
- nr 11 z 31 marca 2003 r. - w sprawie możliwości wykupienia
tzw. legitymacji seniora PKP;
- nr 12 z 9 kwietnia 2003 r. - w sprawie powołania Uczelnianej
Komisji Przetargowej;
- nr 13 z 10 kwietnia 2003 r. - w sprawie uzupełnienia zasad
przyjęć na zawodowe studia zaoczne na rok akademicki 2003/2004;
- nr 14 z 10 kwietnia 2003 r. - w sprawie planu rzeczowo-finansowego
PK na 2003 rok;
- nr 15 z 11 kwietnia 2003 r. - w sprawie przekształcenia
Zakładu L-22 w katedrę;
- nr 16 z 22 kwietnia 2003 r. - w sprawie wymiany studenckiej
w ramach programu SOCRATES/Erasmus;
- nr 17 z 29 kwietnia 2003 r. - w sprawie składów komisji
rekrutacyjnych na rok akademicki 2003/2004.
Od spraw ogólnych przez informację do promocji
Sprawy ogólne
W ostatnich kilku latach warunki, w jakich działa Uczelnia, zmieniły
się w sposób nie mający precedensu w 50-letniej historii naszego
funkcjonowania. A to dopiero początek! Dzieje się tak za sprawą
wielu czynników, spośród których na potrzeby niniejszej prezentacji
zostało wybranych pięć:
1. Coraz mniejsze finansowanie szkolnictwa z budżetu państwa (do
czego, obserwując sytuację także w innych krajach, powinniśmy się
przyzwyczajać).
2. Zmniejszający się zakres współpracy z gospodarką (obecnie poniżej
40 proc. w stosunku do zasięgu współpracy z końca lat 70.).
3. Konkurencja innych uczelni.
4. Spodziewane skutki wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.
5. Zbliżający się niż demograficzny.
Każdy z tych czynników wymaga z naszej strony reakcji, którą ogólnie
można nazwać zwiększoną przedsiębiorczością własną. Aby przyniosła
ona spodziewane rezultaty, potrzebna jest promocja. Jednak nie
sprowadzona tylko do reklamy, ale rozumiana zgodnie ze znaczeniem
promotio - jako 'ruch do przodu'. Promocję winna poprzedzać informacja.
Informacja
1. Finansowanie z MENiS nie wystarcza na nasze pensje i jest uzupełniane
pieniędzmi z KBN (również niezbyt dużymi), które wszakże powinny
być przeznaczane na inne cele. W przyszłości grozi to obniżaniem
standardu warunków naszej pracy i takie działanie nie może być
kontynuowane. Sprawa jest znana.
2. Stan polskiej gospodarki jest barierą w transferze prac badawczych
do praktyki. Prognozy są obiecujące - jednak bardziej na rynku
europejskim niż na naszym, a nie jest to teren łatwy do osiągnięcia
sukcesu.
3. Wśród uczelni technicznych naszymi konkurentami jest 20 państwowych
wyższych szkół technicznych. Należy zauważyć powstawanie nowych
kierunków, tradycyjnie uważanych za ”nasze”, także na innych uczelniach.
Obok konserwacji zabytków techniki w AGH jest to np. inżynieria
środowiska w Akademii Rolniczej czy gospodarka przestrzenna w Akademii
Ekonomicznej.
Charakterystyczne cechy polskich uczelni technicznych - ocenianych
wyżej od Politechniki Krakowskiej - są następujące:
- u większa liczba nowych kierunków studiów,
- u szerszy zakres nauczania w językach obcych (co zachęca obcokrajowców,
a zarazem poprawia pozycję absolwentów na rynku pracy),
- u bogatsza oferta studiów doktoranckich rozumianych jako trzeci
stopień kształcenia. Studia takie jako zaoczne mogą być odpłatne.
Obserwuje się, że są nimi zainteresowani dojrzali praktycy, co
stwarza dodatkowe możliwości transferu wyników badań (w przypadku
”zamawianych” tematów dysertacji),
- u współpraca z uczelniami niepaństwowymi, których absolwenci po
uzyskaniu licencjatu mogą być przyjmowani na uczelnię państwową
na zaoczne, uzupełniające studia magisterskie,
- u inwestowanie w poprawę warunków pracy kadry i studentów (wyposażenie,
pomoce dydaktyczne), zwłaszcza kierunków wyróżniających się na
rynku edukacyjnym.
4. Wstąpienie do Unii Europejskiej oznacza możliwość studiowania
i pracy w krajach członkowskich - bez ograniczeń. Deklaracja bolońska
i kolejne spotkania europejskich ministrów ds. szkolnictwa wyższego
(Berlin, Praga) jednoznacznie zapowiadają powstanie tzw. Europejskiej
Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego. Można się spodziewać, że młodzież
z Polski zamiast płacić za studia w kraju pojedzie np. do Niemiec,
gdzie nauka jest bezpłatna. Tamtejsze uczelnie techniczne, dobrze
wyposażone i dysponujące wykwalifikowaną kadrą, notują wyraźny
spadek zainteresowania studiami na kierunkach inżynierskich. Będą
zatem bardzo silną - wręcz zabójczą - konkurencją dla słabszych
uczelni polskich, zwłaszcza gdy mowa o płatnych formach nauczania.
5. Nadzieje, że negatywne skutki niżu demograficznego, widoczne
podczas rekrutacji na studia, będziemy niwelować poprzez podnoszenie
poziomu scholaryzacji w Polsce, mogą się okazać złudne. Konkurencja
uczelni polskich, a jeszcze bardziej zagranicznych, może je całkowicie
zniweczyć.
Promocja
Przez inne środowiska akademickie i pracodawców, którzy często
zatrudniają naszych absolwentów na kierowniczych stanowiskach,
jesteśmy wciąż postrzegani jako uczelnia posiadająca stosunkowo
wysoki prestiż. Równocześnie na tle innych uczelni (na razie tylko
polskich) można zauważyć nasze braki, zwłaszcza gdy porównamy:
- liczbę wysoko kwalifikowanej kadry (przede wszystkim poniżej
40 roku życia),
- liczbę oferowanych kierunków studiów,
- liczbę studentów obcokrajowców,
- warunki pracy (standard pomieszczeń i wyposażenia, rozproszona
lokalizacja).
Po wstąpieniu do Unii Europejskiej konkurencja będzie jeszcze
bardziej wymagająca. Oznacza to, że naszą wypracowaną przez lata
pozycję możemy szybko stracić na rzecz konkurentów bardziej dynamicznych
lub startujących z lepszych pozycji. Musimy zatem pilnie zadbać
o ”ruch do przodu”, gdyż nie da się długo ”żyć z procentu” od kapitału
zaufania.
Aby utrzymać się na coraz bardziej wymagającym rynku, musimy zbudować
na nim swoją ”niszę”, czyli oferować coś,
czego inni jeszcze nie robią lub nie potrafią robić tak dobrze
jak my. Przede wszystkim
należy zwrócić uwagę na:
- ”Ruch w poziomie” - to znaczy rozszerzenie oferty dydaktycznej
w obrębie istniejących kierunków (studia podyplomowe, uzupełniające,
doktoranckie i inne formy kształcenia ustawicznego, stanowiącego
zasadniczy element wspomnianej Europejskiej Przestrzeni Szkolnictwa
Wyższego).
- ”Ruch w pionie” - to znaczy otwarcie przygotowanych już
nowych kierunków (np. energetyka, ochrona dóbr kultury) i specjalności
(np. budowle inteligentne, nanomechanika). Przygotowanie kursów
reorientacji zawodowej w dziedzinach wskazywanych w prognozach
rynku pracy (np. doradcy inwestycyjni, programiści i operatorzy
systemów komputerowych, automatycy, specjaliści od urbanistyki
operacyjnej, zarządzania zasobami środowiska, kryzysami). Mamy
16 kierunków, a potencjał naszej kadry pozwala na utworzenie
jeszcze kilku.
Oba te działania, poza tworzeniem wspomnianej ”niszy”, przysparzają
dodatkowych korzyści. Motywują kadrę do rozwoju, dając jej możliwość
samodzielnego prowadzenia zajęć w ramach nowych programów. Poza
tym wzrasta także szansa na transfer badań (np. w przypadku tematów
prac ”przynoszonych” z gospodarki przez słuchaczy studiów podyplomowych,
studiów doktoranckich, itp.).
- Nauczanie na odległość (e-studies) - na początek w formie ”modułów”
najbardziej atrakcyjnych elementów programów dydaktycznych, co
zaleca EUA (Europejskie Stowarzyszenie Uniwersyteckie), EURASHE
(Europejskie Stowarzyszenie Instytucji Szkolnictwa Wyższego) i
ESIB (Krajowe Związki Studentów Europy).
- Wyraźne rozszerzenie zakresu studiów dla obcokrajowców.
Odpowiada to zaleceniom przyjętym przez europejskich ministrów
ds. szkolnictwa
wyższego na spotkaniu w Pradze w 2001 r. i dotyczy promocji Europejskiej
Przestrzeni Szkolnictwa Wyższego - zwłaszcza w krajach Bliskiego
Wschodu i Afryki. Jest to obszar konkurencji Europy z USA i krajami
Dalekiego Wschodu. Dla polskich uczelni może to oznaczać również
szansę przygotowania ”pomostowej” oferty na rynek edukacyjny
naszych wschodnich sąsiadów, którzy do Unii Europejskiej jeszcze
nie wstępują.
Ponadto należy rozważyć i podjąć decyzje co do:
- Ułatwień w załatwianiu formalności przez pracowników
uzyskujących granty europejskie (tłumaczenia kontraktów, rozliczenia
walutowe,
redukcje pensum, okresowe zatrudnianie studentów). Dzięki ofiarności
tych ”zapaleńców” mamy już w tej dziedzinie wyniki powyżej
przeciętnej (26 proc. skuteczności) - trzeba więc im pomóc.
Bez ścisłej współpracy
z instytucjami zagranicznymi (a także polskimi!) nasze szanse
na utrzymanie się na rynku europejskim jeszcze bardziej zmaleją.
- Zmiennej wysokości narzutów z tytułu prac umownych dostosowanych
do wysokości rzeczywistych kosztów. Główny zysk uczelni z tytułu
tych prac nie polega przecież na zdobywaniu pieniędzy z odpisu
od wynegocjowanej kwoty, ale na kontakcie z praktyką, bez czego
nie ma dobrej dydaktyki (a przy okazji na zakupach sprzętu, który
u nas zostaje). Konieczna jest gwarancja powrotu dochodu do jednostki,
która go wypracowała. Bez tego brakuje motywacji, by starać się
o zlecenia, zwłaszcza w trybie przetargów.
- Wykorzystywania pieniędzy z MENiS, KBN i środków własnych
zgodnie z ich przeznaczeniem. Oznacza to większą czytelność
i równowagę
budżetu.
- Zracjonalizowania wydatków (np. łączny roczny koszt utrzymania
ośrodków szkoleniowo-wypoczynkowych w Janowicach i Zakopanem,
galerii ”Kanonicza”, ”Stara Polana” i Teatru Zależnego porównywalny
jest
z kosztem wyposażenia ośmiu laboratoriów komputerowych lub budową
wind w budynkach, które nie spełniają obecnie wymogów dostępności
dla niepełnosprawnych).
- Sprzedaży lub zastawu zbędnych terenów w Czyżynach w celu
uzyskania pieniędzy na pilne zniwelowanie dysproporcji w warunkach
pracy
poszczególnych jednostek (dokończenie rozpoczętych remontów i
podjęcie niezbędnych inwestycji takich jak np. rozbudowa biblioteki).
- ”Inwestowania” w informację o nas i zachęty do dodatkowych
wysiłków (np. rubryki w ”Naszej Politechnice” w j. angielskim,
konkursy
na materiały dydaktyczne w Internecie, formy odznaczeń za ofiarną
”służbę szkole”, opłaty za członkostwo w prestiżowych organizacjach
naukowych i udział w międzynarodowych konferencjach, kolportaż
naszych wydawnictw naukowych, ogłoszenia i wywiady w środkach
masowego przekazu, ekspozycje na festiwalach i imprezach targowych).
Podsumowując, nie możemy liczyć na pomoc
w tych sprawach ze strony budżetu państwa. Konieczność wyrównywania
poziomu w stosunku
do uczelni europejskich - przy środkach finansowych przeznaczanych
w Polsce na ten cel - może oznaczać jedynie redukcję liczby państwowych
uczelni technicznych do kilku najlepszych, na które wystarczy
pieniędzy. Warto znaleźć się w tym gronie.
Aleksander Böhm
Prorektor ds. ogólnych PK
|
|
|