Politechnika Krakowska od 24 do 25 stycznia br. była
gospodarzem drugiego w kadencji 2002 - 2005 posiedzenia Konferencji
Rektorów Polskich Uczelni Technicznych (KRPUT), które jest dobrowolnym
stowarzyszeniem rektorów, reprezentujących 21 polskich uczelni technicznych.
Wchodzi ono w skład Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
(KRASP). Przewodniczący KRPUT, w kadencji 2002 - 2005 prof. Jerzy
Dembczyński, rektor Politechniki Poznańskiej, jest zarazem członkiem
prezydium. W pracach KRPUT biorą też udział rektorzy czterech uczelni
o profilu zbliżonym do technicznego (wyższe szkoły morskie, WAT).
Z celami działania KRPUT i zadaniami stojącymi przed tą organizacją
można się zapoznać na stronie internetowej tej organizacji (http://www.krput.org.pl).
Wœród nich ważne jest wypracowywanie wspólnego stanowiska w
sprawach istotnych dla szkolnictwa wyższego, w szczególnoœci
dla szkolnictwa technicznego.
Głównymi tematami posiedzenia na Politechnice Krakowskiej
były więc najpilniejsze w chwili obecnej zagadnienia, czyli:
- zasady finansowania szkolnictwa wyższego ze œrodków
budżetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz
- <>polityka kadrowa w œwietle tych zasad, zmienionych od
2002 r.
Ponadto do programu obrad włączono również dwa inne
tematy, a mianowicie: informacja naukowo-techniczna w Polsce oraz
sprawozdanie z działalnoœci Komisji Akredytacyjnej Uczelni
Technicznych (KAUT).
W krakowskich obradach wzięli również udział zaproszeni goœcie,
wœród nich wiceministrowie: MENiS - Tomasz Goban-Klas i KBN
- Jan Krzysztof Frąckowiak, przewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa
Wyższego - Jerzy Błażejowski, przewodniczący KRASP - Franciszek
Ziejka, rektor UJ. Władze regionalne reprezentowali Ryszard Półtorak
- wicewojewoda małopolski i Zbigniew Zuziak - wiceprezydent Miasta
Krakowa. Obecny był również redaktor naczelny "Forum Akademickiego"
Andrzej Œwić oraz przedstawiciele krakowskiej prasy i telewizji.
Otwierając obrady, rektor Jerzy Dembczyński, przewodniczący KRPUT,
powiedział m.in.: Sprawy, którymi mamy się
zająć, to nie są tylko sprawy uczelni, ale jest to także problem
rządu. Wchodzimy do Unii Europejskiej, w której mówi się o braku
inżynierów. Jest to ogromna szansa dla naszej młodzieży; my mamy
kłopot z nadmiarem chętnych, a np. Niemcy nie mają chętnych na studia
techniczne. (...) Finansowanie szkolnictwa wyższego jest na takim
samym poziomie od kilku lat, czyli malejące. Powtarza się pytanie
- co dalej? Może uda nam się wypracować jakąœ wspólną metodę
działania.
Referentem
głównego punktu pierwszego dnia obrad był prof. Marek Rocki, rektor
Szkoły Głównej Handlowej - przewodniczący komisji powołanej przez
KRASP do opracowania nowych zasad podziału dotacji budżetowej MENiS.
Głównym powodem podjęcia tych prac było odstąpienie przez MENiS
w roku 2001 od stosowanego dotąd algorytmu rozdziału tych œrodków
na poszczególne uczelnie. Algorytm ten, choć często krytykowany,
opierał się jednak na czytelnych wskaŸnikach charakteryzujących
wszystkie uczelnie, jak np. liczba studentów, liczba uczestników
studiów doktoranckich (traktowanych jak studenci ze współczynnikiem
zwiększającym 5), stan kadry naukowej czy dynamika jej rozwoju.
W zamian dotacja MENiS została praktycznie zamrożona na poziomie
2001 r. Sytuacja ta, zapowiadana jako przejœciowa, została
uznana za ustabilizowaną na najbliższe lata, do czasu realizacji
postanowień ustawy o szkolnictwie wyższym w zakresie stopniowego
podnoszenia wynagrodzeń do 2005 r. Ten sposób rozdziału dotacji
postrzegany jest przez uczelnie jako regres. Nie sprzyja on rozwojowi
uczelni, które w ostatnich latach, usiłując sprostać oczekiwaniom
rządu, zwiększyły blisko trzykrotnie liczbę studentów. Sytuację
dodatkowo komplikuje fakt pojawiających się - słusznie - wymagań
co do utrzymania, a nawet podniesienia jakoœci nauczania. Przejawem
tego jest powołanie do życia Państwowej Akademickiej Komisji Akredytacyjnej
(PAKA), która podjęła ostatnio intensywną działalnoœć, oceniając
realizację procesu nauczania na poszczególnych kierunkach studiów
(na naszej uczelni na razie sprawdzana była realizacja kierunku
transport prowadzonego przez dwa wydziały: Inżynierii Lądowej i
Mechaniczny). Rektor M. Rocki, powołując się na wydawnictwo Instytutu
Problemów Współczesnej Cywilizacji, Koszty
kształcenia w szkołach wyższych. Model kalkulacji kosztów kształcenia,
wydanej w 1999 r., przedstawił opracowany w SGH "model kalkulacji
kosztów", na podstawie którego podjęto próbę oszacowania kosztu
kształcenia w polskim systemie uczelni państwowych. Z przykładowej
analizy - która opierała się na zaniżonych kosztach jednostkowych
- wynika, że przy 661 tys. studentów studiów dziennych finansowanych
z budżetu dotacja MEN w 2001 r. wyniosła 80 proc. kwoty wyliczonej
z modelu. To doprowadziło dyskutantów do dramatycznego stwierdzenia:
Jak żyjemy? Poprzez dekapitalizację majątku
i obniżanie jakoœci poniżej standardów.
Postanowiono model obliczania kosztów kształcenia dostosować
do wymagań szkolnictwa technicznego. Można się spodziewać, że potwierdzi
to jeszcze bardziej drastyczne niedofinansowanie, jako że studia
te są bardziej kosztochłonne (laboratoria, projekty) niż œrednie
wartoœci przyjęte w przedstawionej analizie.
Obecna sytuacja oznacza "dzielenie biedy". Mimo licznych
deklaracji słownych o znaczeniu edukacji na poziomie szkolnictwa
wyższego dla gospodarki i rozwoju kraju, a także przyjmowania przez
Sejm RP stosownych uchwał - nie są one wcielane w życie. Szczególna
rola przypada tu politykom; dialog œrodowiska naukowego z nimi
jest sprawą o kluczowym znaczeniu, a od jego wyniku zależy przyszłoœć
edukacji. Stąd w podjętej przez KRPUT uchwale czytamy:
Konferencja Rektorów Polskich
Uczelni Technicznych na plenarnym posiedzeniu w Krakowie uważa,
że w dobie powstającego społeczeństwa informacyjnego i rozwoju gospodarki
opartej na wiedzy nieodzowne jest zwiększenie liczby studentów na
kierunkach œcisłych i technicznych. Realizacja tak nakreœlonego
celu wymaga zdecydowanego wzrostu nakładów finansowych na szkolnictwo
wyższe.
Utrzymanie stanu niedofinansowania uczelni w Polsce powoduje dalszą
dekapitalizację majątku trwałego oraz obniżanie jakoœci kształcenia.
Dotychczasowa polityka finansowania edukacji na poziomie akademickim
nie gwarantuje właœciwego miejsca społeczeństwa polskiego w
Zjednoczonej Europie.
Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych zwraca uwagę
politykom na fakt, że nieinwestowanie w naukę i edukację jest równoznaczne
z inwestowaniem w ignorancję.
Dwie ważne kwestie, wiążące się z powyższym tematem,
wzbudziły dodatkowe poruszenie. Pierwsza to projekt zarządzenia
ministra edukacji narodowej i sportu, dopuszczającego możliwoœć
dofinansowania z budżetu państwa, z puli przeznaczonej dla szkolnictwa
państwowego także i szkół prywatnych. Przy utrzymaniu innych warunków
tworzenia i działania szkół obu typów pogłębia to nierównoœć
w ich traktowaniu, przecząc równoczeœnie idei wchodzenia szkolnictwa
w ramy gospodarki rynkowej. Wyrażano nadzieję, że projekt ustawy
o szkolnictwie wyższym opracowywany przez zespół powołany przez
prezydenta podejmie próbę stworzenia jednolitej przestrzeni edukacyjnej.
Drugą poruszaną sprawą było zapewnienie jakoœci nauczania.
Przy obecnym regresywnym finansowaniu i koniecznoœci œcisłego
przestrzegania wskaŸników, zapewniających odpowiednią jakoœć
nauczania, nie można utrzymać obecnej liczby studiujących. Oznacza
to koniecznoœć "zamrożenia" liczby studentów na poziomie
roku akademickiego 2002/2003, a w konsekwencji - zmniejszenie rekrutacji
na studia już w roku akademickim 2003/2004. Decyzje w tej sprawie
podejmą poszczególne uczelnie, lecz redukcja wydaje się smutną koniecznoœcią.
W drugiej częœci pierwszego dnia obrad zebrani
wysłuchali wystąpienia rektora Janusza Rachonia, który mówił o stanie
informacji naukowo-technicznej w Polsce oraz prof. Marka Niezgódki,
który przedstawił szczegółowe informacje na temat dostępu on-line
do czasopism i wydawnictw ciągłych (bliższe informacje: http://www.icm.edu.
pl). Prof. Ryszard Tadeusiewicz w krótkim wystąpieniu przedstawił
również zaawansowanie prac nad tworzeniem Polskiej Biblioteki Internetowej,
a prof. Stanisław Mańkowski (Politechnika Warszawska) poinformował
zebranych o powstaniu Wirtualnej Politechniki, do której przystąpiło
już 7 uczelni technicznych. W dyskusji wskazywano na wagę Internetu
jako noœnika informacji, ale równoczeœnie na koniecznoœć
utrzymania tych spoœród form tradycyjnych, które sprzyjają
rozwojowi osobowoœci studentów (kontakt z wykładowcą, dostęp
do księgozbiorów).
Drugi dzień obrad rozpoczął się od wystąpienia prof.
Gwidona Szefera z PK, przewodniczącego Senackiej Komisji Rozwoju,
który przedstawił problemy polityki kadrowej, wynikające z obecnej
sytuacji finansowej szkolnictwa (tekst wystąpienia zamieœcimy
w następnym numerze "NP"). W dyskusji zwracano uwagę na
rolę szkół państwowych, które dysponując znacznym potencjałem intelektualnym
i materialnym powinny się koncentrować na kształceniu kadr na potrzeby
całego szkolnictwa wyższego, a nie tylko na kształceniu masowym
na poziomie studiów podstawowych (inżynierskich).
W obszernym wystąpieniu rektor UJ, prof. Franciszek
Ziejka przedstawił szereg ważnych informacji. Oto najistotniejsze
zagadnienia:
- podjęto próbę opracowania projektu ustawy o szkolnictwie wyższym.
10 grudnia odbyło się spotkanie u prezydenta, który będzie patronował
projektowi. 9-osobowy zespół, któremu przewodniczy prof. Jerzy
WoŸnicki z PW, w ciągu 3 miesięcy przygotuje projekt. Ustawa
ma być krótsza, ustrojowa, z odniesieniem do statutów uczelni
w wielu sprawach;
- MENiS otrzymało na rok 2003 budżet o 1 proc. mniejszy niż w
roku 2002;
- KRASP złożyła do premiera projekt aktu normatywnego, pozwalającego
korzystać doktorantom z kredytów studenckich;
- szkoły niepubliczne mogą być dofinansowywane kosztem państwowych,
bez jakiegokolwiek zabezpieczenia (np. na hipotece);
jedną z wielu niespójnoœci w systemie edukacyjnym jest to,
że w minimum kadrowym w uczelniach państwowych uwzględnia się profesorów
w wieku do 70 roku życia, w niepublicznych - do 75 lat;
- KRASP wystąpiła do NSA o wyłączenie spod działania ustawy o
finansach publicznych własnych, wypracowanych przez uczelnie œrodków
pozabudżetowych - proces ma się odbyć w lutym;
- od 1 stycznia br. weszła w życie nowela ustawy o podatku dochodowym
dotycząca diet, która jest następną dolegliwoœcią finansową
dotykającą uczelnie.
Z kolei głos zabrał minister Tomasz Goban-Klas, który
w swoim wystąpieniu powiedział, że MENiS przygotowało ustawy o stopniach
i tytułach naukowych i że w Senacie znajduje się już projekt ustawy
o zamówieniach publicznych, podnoszący próg dla dostaw nie podlegających
ustawie. W MENiS zakończono też pracę nad rozdziałem œrodków
finansowych na edukację i remonty. Swoje wystąpienie zakończył uwagą:
Nie ma co liczyć na to, że w ciągu trzech lat coœ się zmieni
- to nie jest realne, choć wejœcie do UE może otworzyć nam
inne œcieżki finansowania. WypowiedŸ tę skomentował
rektor Jerzy Dembczyński: Zachowanie stabilnoœci finansowej
to też zachowanie stabilnoœci w liczbie studiujących, czyli
przyjęcie mniejszej liczby studentów.
Sprawozdanie z działalnoœci Komisji Akredytacyjnej
Uczelni Technicznych było ostatnim punktem obrad. Złożyła je prof.
Alicja Konczakowska, przewodnicząca KAUT. Zebrani postanowili, że
opracowywane standardy oceny mają być akceptowane przez prezydium
KRPUT oraz że członkami Komisji będą w zasadzie urzędujący prorektorzy
ds. dydaktyki lub osoby wyznaczone przez rektora uczelni. Prof.
Alicja Konczakowska z Politechniki Gdańskiej ponownie została wybrana
na przewodniczącą KAUT (kadencja 2002 - 2005), a przedstawicielem
KRPUT w KAUT został rektor Politechniki Opolskiej, prof. Piotr Wach.
Spoœród
innych form aktywnoœci uczestników konferencji w czasie krakowskiego
spotkania warto wymienić ich wizytę w tej częœci Krakowskiego
Parku Technologicznego, która działa na terenach wniesionych do
Specjalnej Strefy Ekonomicznej przez Politechnikę Krakowską (kampus
Czyżyny). Wizyta, choć krótka, spotkała się z dużym zainteresowaniem,
a sam fakt powstania Parku i jego funkcjonowanie wzbudził uznanie
zwiedzających.
Opracowała Elżbieta Barowa
Fot. Jan Zych
|
|
|