Anna Palej
DZIECIĘCE WARSZTATY ARCHITEKTONICZNE
MODEL KSZTAŁCENIA XXI WIEKU
Dzieci są przyszłością.
My stanowimy już tylko teraźniejszość i przeszłość, dlatego też to, co przekażemy
jako społeczeństwo naszym dzieciom, stanowić będzie w dużej mierze o przyszłości.
(Jake Brown1)
Wraz z postępującą,
ogarniającą cały świat urbanizacją coraz większe obszary środowiska naturalnego
są wypierane przez środowisko zabudowane. Architektura - domy, ulice, miasta
- staje się tłem dla prawie wszystkich naszych poczynań, kształtuje nas, wpływa
na reakcje, sposób, w jaki myślimy i działamy. Z tego właśnie powodu zupełnie
naturalnym odruchem każdego człowieka powinno być zaangażowanie się w sprawy
związane z architekturą, rozumianą nie jako wiedza tajemna, ale po prostu jako
zjawiska i przedmioty znajdujące się wokoło. O potrzebie nowego spojrzenia na
architekturę świadczy obserwowany w wielu krajach niechętny stosunek przeciętnego
obywatela do problemów natury globalnej, jak i zobojętnienie na rutynowo powtarzające
się sytuacje związane z najbliższym otoczeniem, o które zgodnie z powszechnym
mniemaniem "ktoś inny" powinien się troszczyć.
I chociaż na naukę nigdy nie jest za późno... o wiele lepiej, także i w tym
przypadku, rozpocząć edukację na etapie przedszkola czy szkoły podstawowej.
Architektura jako nowy przedmiot, który może być w prosty sposób zintegrowany
z istniejącymi programami edukacyjnymi w ramach działalności szkolnej i pozaszkolnej,
powinna przekazywać dzieciom podstawową wiedzę o otaczającym świecie. Warto
nauczyć je, jak patrzeć, rozumieć i współtworzyć swoje środowisko. Włączenie
dzieci do procesu projektowania i odkrycie przed nimi jego tajemnic może przyczynić
się do wychowania jednostek świadomych i kreatywnych, które zaangażują się w
przyszłości w budowanie zdrowego otoczenia, z poszanowaniem potrzeb nie tylko
człowieka, ale również środowiska naturalnego i kulturowego, które przekształca
on na swoje potrzeby.
Edukacja środowiskowa, której idea popierana jest przez tak znamienite instytucje
jak UNESCO, Rada Europy czy Międzynarodowa Unia Architektów staje się coraz
bardziej popularna. Propagowana w wielu krajach za pośrednictwem Dziecięcych
Warsztatów Projektowych (organizowanych w ramach ruchu "Architects-In-Schools")
zaczyna być utożsamiana z nowym modelem kształcenia - modelem XXI wieku - zdecydowanie
innym od metod tradycyjnych, które niezwykle trafnie scharakteryzował William
Wharton w jednej ze swoich książek. "Współczesna szkoła uczy, niestety,
bardzo często robić tylko to, co każą - bez zadawania pytań. To właśnie w szkole
uczy się dzieci, że odpowiedzi są ważniejsze od pytań. Każe się im pamiętać
tak wiele rzeczy, które inni uznali za ważne, że tracą pewność siebie potrzebną
do zgłębiania problemów poprzez zadawanie pytań. Zmusza się dzieci także do
traktowania wszystkich życiowych zadań jako pracy, a nie zabawy. A przecież
zabawa, nauka i praca są w przypadku dzieci pojęciami bliskoznacznymi i razem
stanowią ważne ogniwo w ciągłym procesie zdobywania doświadczenia życiowego,
rozwijania inteligencji, wyobraźni, ekspresji twórczej i tolerancji".
Edukacja środowiskowa to inny model kształcenia - to nauczanie interdyscyplinarne,
zintegrowane, w którym zachęca się dziecko do myślenia i stosowania szerokiej
wiedzy z różnych dziedzin, jak matematyka, fizyka, historia, nauki społeczne
czy plastyka w rozwiązywaniu "znajomych spraw" dotyczących własnego
pokoju, klasy szkolnej, podwórka, ulicy, miasta. W trakcie zajęć, w których
obok uczniów i nauczycieli różnych specjalności uczestniczą też architekci i
studenci architektury, dzieci uczą się w atmosferze zabawy definiowania problemów,
stawiania hipotez, zbierania danych, analizowania i syntetyzowania informacji,
tworzenia alternatywnych rozwiązań i posługiwania się językiem wizualnym, co
wydaje się szczególnie ważne w dobie technologii informacji.
Uczą się też oceny rozwiązań na drodze dyskusji czy przetargu - "kto to
kupi i dlaczego" - posługując się różnorodnymi argumentami natury funkcjonalnej
i estetycznej.
Dzieci kochają zajęcia architektoniczne ze względu na ich "profesjonalny"
i zarazem bardzo zrozumiały charakter, a przede wszystkim za to, iż przełamują
w zdecydowany sposób szkolną rutynę, szanując dziecko, jego sposób myślenia,
wiedzę, intuicję i wyobraźnię. Nauczyciele z kolei z wielkim zadowoleniem informują
o wzroście zainteresowania uczniów przedmiotami, "które mogą się przydać
w projektowaniu", a które do tej pory nie należały do przedmiotów ulubionych
przez dzieci.
Doświadczenia nauczycieli i dzieci współpracujących z architektami w trakcie
Dziecięcych Warsztatów Projektowych potwierdzają ogromne zapotrzebowanie społeczne
na ten rodzaj edukacji. W ocenie zaś środowisk zawodowych (RIBA, AIA, SARP itd.)
ruch "Architetcts-In-Schools" uznany jest za najbardziej ekscytujące
przedsięwzięcie, za najlepszą inwestycję, jaką w naszej profesji można zrobić
na rzecz młodej generacji i architektury, jakiej będzie ona potrzebować.
Przyszłość
architektury pozostaje bowiem w ścisłym związku ze społeczeństwem przyszłości.
(J. Brown)
Fot. A. Palej Dzieci z Alcoa Elementary School w Knoxville projektują szopkę krakowską |
Fot. A. Palej "Tradycyjne domy w różnych strefach klimatycznych" - to temat projektu badawczego prowadzonego z dziećmi ze szkoły Pond Gap w Knoxville |
Fot. H. Oksanen Ostatnie rady udzielane przez Annę Palej dzieciom z Vasa Övningsskola przed powieszeniem na wystawie "zbudowanej" przez nie krakowskiej ulicy |
Fot. Lu Wei Johan Angerman - student Vaasa Polytechnic objaśnia dzieciom, jak zapewnić sztywność kratownicy |
Fot. Lu Wei Joanna Seremak z Wydziały Architektury PK, studiująca w Vaasa w ramach programu "Socrates", pomaga dzieciom skonstruować piramidę |
Dr
inż. arch. Anna Palej zajmuje się propagowaniem idei edukacji środowiskowej
już od dawna. W latach 1988 - 1998 razem z dr inż. arch. Grażyną Schneider-Skalską
organizowała w Krakowie wykłady, seminaria, Dziecięce Warsztaty Projektowe towarzyszące
znaczącym wydarzeniom kulturalnym (Międzynarodowe Biennale Architektury, Sympozjum
KBWE), opracowała też materiały niezbędne do wprowadzenia architektury do harmonogramu
zajęć szkolnych (grant MEN). W latach 1992 - 1994, pracując na University of
Tennessee, prowadziła razem ze studentami architektury zajęcia projektowe z
dziećmi w Knoxville. W roku bieżącym Anna Palej zorganizowała Dziecięce Warsztaty
Architektoniczne dwukrotnie w Finlandii, przebywając w Vaasa Polytechnic w ramach
programu "Socrates". Tematem pierwszych zajęć, które odbyły się w
kwietniu, było budowanie konstrukcji ze sztywnych elementów modularnych, projektowanie
zespołu domków jednorodzinnych i hotelu w mieście. Mimo iż zadania projektowe
wydawały się początkowo trudne dzieci poradziły sobie z nimi znakomicie. Kolejne
Dziecięce Warsztaty Architektonicze towarzyszyły międzynarodowemu kongresowi,
zorganizowanemu w październiku przez Bauakademie of Northern Europe. Tym razem
dzieci "budowały" elewacje ulic Starego Krakowa i Starej Raumy - miast
wpisanych na listę dziedzictwa kultury światowej UNESCO (zdjęcia prezentujemy
na IV stronie okładki). Studenci z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej,
studiujący w Finlandii jako stypendyści "Socratesa", brali udział
we wszystkich spotkaniach z dziećmi z Vasa Övningsskola, przyczyniając się,
wraz ze swoimi zagranicznymi kolegami, do ogromnego sukcesu warsztatów i kongresu.
Bauakademie of Northern Europe ma nadzieję, iż kolejny kongres pod hasłem "Architecture
+ Children" odbędzie się w roku 2004 na Politechnice Krakowskiej.
Redakcja