NAUKA I
TECHNIKA W PK
Maciej Trębicki
Autobus szynowy PARTNER
– wynik współpracy nauki z
przemysłem
Od 17
do 19 października
br. odbywały się w Gdańsku IV Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2001.
Jednym z eksponowanych pojazdów był nowoczesny autobus szynowy, który powstał
przy współudziale Politechniki Krakowskiej.
Od kilku lat systematycznie maleje liczba
przewozów kolejowych w połączeniach regionalnych. Tam, gdzie wielkość wpływów
ze sprzedaży biletów i dotacji państwowych nie przekraczała 20 proc
ponoszonych kosztów, podjęto decyzję o zawieszeniu ruchu osobowego. Twardy
rachunek ekonomiczny spowodował, iż w województwie małopolskim taki był
m.in. los linii Tarnów – Szczucin. W kraju tylko w 2000 roku przewozy
pasażerskie zawieszono na odcinku ok. 1500 km, pozbawiając okoliczną ludność
możliwości dojazdu do pracy bądź szkoły.
Jednym ze sposobów na poprawę
niekorzystnego bilansu ekonomicznego jest wprowadzenie do obsługi linii
lokalnych, zamiast tradycyjnych pociągów (w zestawieniu: lokomotywa i wagony),
lekkiego pojazdu nazywanego autobusem szynowym. Dzięki licznym zaletom autobusy
szynowe potwierdziły swoją przydatność na liniach lokalnych w wielu krajach
europejskich, a operatorzy przewozów regionalnych w Niemczech eksploatują dużą
ich liczbę. Niestety, poważnym mankamentem jest wysoka cena takiego pojazdu,
jeśli trzeba by go kupować u zachodnich producentów.
Pomysł na nowoczesny pojazd
tego typu, produkowany w Polsce, zrodził się w Instytucie Pojazdów Szynowych
Politechniki Krakowskiej w połowie ubiegłego roku. Przeprowadzone analizy
wskazywały już wówczas, iż na naszym rynku również pojawi się
zapotrzebowanie na lekki pojazd szynowy, który mógłby obsługiwać relacje
regionalne o niewielkich potokach pasażerów. Realizację tego pomysłu IPSz PK
zaproponował Zakładom Naprawczym Taboru Kolejowego SA w Bydgoszczy (obecnie
Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA Holding), biorąc pod uwagę dotychczasowe wspólne
sukcesy (wagon samowyładowczy systemu dumpcar, zob. “Nasza
Politechnika”, nr 2/2001). Jeszcze w 2000 r. zwrócono się do Komitetu
Badań Naukowych o dofinansowanie prac w ramach projektu celowego, jednak nie
udało się pozyskać żadnych środków. Dzięki determinacji PESA Bydgoszcz SA
i zaangażowaniu pokaźnego kapitału w niespełna rok powstał pojazd
europejskiej klasy. Należy dodać, że oprócz pracowników Instytutu Pojazdów
Szynowych w realizacji przedsięwzięcia znaczący udział mieli także i inni
pracownicy Wydziału Mechanicznego PK.
Autobus szynowy zaprojektowany
został w układzie pojedynczego wagonu silnikowego na dwóch wózkach
dwuosiowych. Pojazd posiada częściowo obniżoną podłogę (30 proc.
powierzchni), co ułatwia wsiadanie i wysiadanie na stacjach i przystankach z
niskimi peronami. Szczególną uwagę zwrócono na cechy funkcjonalne autobusu,
tj.: dogodność wsiadania i wysiadania, zapewnienie odpowiedniego komfortu podróży,
przystosowanie do obsługi osób niepełnosprawnych (poszerzone przejścia,
wydzielone miejsca na wózek inwalidzki, obszerna toaleta). Pojazd wyposażono w
kabinę sanitarną o zamkniętym obiegu, audiowizualne systemy informacji pasażerów,
klimatyzowaną kabinę operatora. Modułowa budowa autobusu zapewnia możliwość
dowolnego wyposażenia wnętrza, zgodnie z życzeniem klienta. W budowie
wykorzystano zarówno nowoczesne materiały, jak i nowoczesne procesy
technologiczne montażu nadwozia. Autobus posiada układ napędowy najnowszej
generacji, składający się z zespolonego modułu zasilającego power-pack, w
skład którego wchodzą: silnik spalinowy (produkcji firmy MAN) i przekładnia
hydrauliczna (Voith). Przeniesienie napędu na zestawy kołowe odbywa się
poprzez przekładnie osiowe (Voith). Tak dobrany układ daje możliwość
optymalnego ukształtowania charakterystyki trakcyjnej oraz pozwala uzyskać
wysokie parametry eksploatacyjne i dużą niezawodność pojazdu. Nacisk położono
na odpowiedni dobór podzespołów, które zapewnią w przyszłości niskie
koszty cyklu trwałości LCC pojazdu (LCC – koszty inwestycyjne,
eksploatacji i utrzymania).
IV Międzynarodowe Targi Kolejowe TRAKO 2001 – Gdańsk Oliwa,
październik 2001 r. Fot. M. Trębicki
Do prac
projektowych wykorzystane zostało specjalistyczne oprogramowanie, pozwalające
na optymalizację konstrukcji pod względem wytrzymałościowym i ograniczenie
masy własnej pojazdu.
Dane techniczne autobusu
szynowego, na które warto zwrócić uwagę to: długość ze zderzakami –
24 500 mm, poziom obniżonej podłogi – 600 mm, masa własna –
42 000 kg, liczba miejsc siedzących – 60 ÷ 90 (w zależności od
zamówionego przez klienta wyposażenia wnętrza), liczba miejsc stojących 80
÷ 100, moc silnika spalinowego 500 kW (umożliwia ciągnięcie wagonu
doczepnego w przypadku większej liczby podróżnych), prędkość maksymalna
– 120 km/h.
Jeżeli chodzi o cenę, to zależeć
ona będzie od zamówionej konfiguracji pojazdu, na pewno będzie niższa ok. 30
proc. od pojazdu produkcji zachodniej z podobnym wyposażeniem.
Autobus szynowy PARTNER (nazwę
tą zaproponowano dla całej rodziny pojazdów, które mogą powstać jako
rozwinięcia zaprojektowanej konstrukcji) po raz pierwszy pokazano oficjalnie
podczas IV Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2001 w Gdańsku. Pojazd
wywołał olbrzymie zainteresowanie i uznanie. Dowodem są aż dwie uzyskane
przez producenta nagrody: nagroda w konkursie im. inż. Ernesta Malinowskiego za
najciekawszy wyrób i innowację techniczną zaprezentowaną na targach oraz
“Złoty Semafor” – nagroda przyznana przez Polską Izbę
Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei.
To nie koniec prac. Dla
prototypu autobusu opracowany zostanie program prób i badań, uwzględniający
obowiązujące wymagania krajowe i międzynarodowe, w celu dopuszczenia
konstrukcji do eksploatacji. Już w najbliższym czasie władze samorządowe będą
ogłaszać przetargi na dostawę pojazdów szynowych do obsługi ruchu
regionalnego w Polsce. Pełnym sukcesem byłoby otrzymanie zamówień na
produkcję seryjną pojazdu. Mówi się także o eksporcie autobusów PARTNER za
naszą wschodnią granicę.