MISJA

Politechniki Krakowskiej
na początku XXI wieku

 

2001


 

 

 

 

 

 

 


MISJĄ POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ

- państwowej i autonomicznej uczelni akademickie j- jest szerzenie wiedzy opartej na nauce i prowadzonych badaniach.

     Zachowując tradycje akademickie oraz sprawdzone struktury organizacyjne, badania naukowe - i związana z nimi działalność dydaktyczna - powinny się koncentrować na wybranych kierunkach, znaczących zarówno z poznawczego punktu widzenia, w skali światowej, jak i ważnych dla gospodarki Kraju. Na początku pierwszego dziesięciolecia XXI wieku za takie kierunki uznaje się ochronę środowiska, energetykę, komunikację i technologie informacyjne. Powinny one zostać uwzględnione w dotychczasowej działalności wydziałów, a w razie potrzeby stanowić podstawę tworzenia nowych jednostek uczelni.

     Badania naukowe powinny być prowadzone przede wszystkim dzięki środkom uzyskiwanym z zewnątrz (granty krajowe i międzynarodowe, współpraca z przemysłem). Środki rządowe, przyznawane centralnie należy wykorzystywać głównie na prowadzenie badań w naukach podstawowych. Szczególną uwagę należy zwrócić na te badania, które umożliwiają efektywny tran s f e r technologii do przemysłu.

     Edukacja powinna mieć charakter na tyle uniwersalny, aby absolwenci po odpowiednim dokształceniu się w przyszłości mogli podejmować

pracę w zawodach, które pojawią się w wyniku rozwoju cywilizacyjnego. W tym kontekście ważne jest rozwijanie umiejętności samokształcenia studentów i przygotowanie ich do ustawicznego uczenia się, przy pomocy metod wykorzystujących technologie informacyjne. Równocześnie studenci powinni mieć zapewnioną możliwość większego kontaktu osobistego z nauczycielami, co może wymagać odchodzenia od tradycyjnego podziału zajęć dydaktycznych na wykłady, ćwiczenia, projekty, laboratoria i seminaria.

     Posiadany, wysoki potencjał naukowy i troska o jego dalszy wzrost powinna stymulować jak najwcześniejsze włączanie studentów do prac badawczych i przesunięcie punktu ciężkości z nauczania podstawowego (studia inżynierskie) na nauczanie na poziomach wyższych (studia magisterskie i doktoranckie).

     Uczelnia, jako instytucja wyższej użyteczności publicznej, powinna dbać o odpowiednio wysoki poziom kulturowy absolwentów poprzez humanizację studiów, w tym zaznajamianie z ojczystą historią i kulturą, rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem ojczystym, a także nauczanie na odpowiednim poziomie języków obcych.