GALERIE
GALERIA "GIL" Klub Pracowników Politechniki Krakowskiej |
Jan Kurek
W maju 2001 roku galeria gościła dwie wystawy – jakże różne w swoich klimatach i artystycznych programach. Jedna to wystawa gwaszy, pasteli i obrazów olejnych Marii Kubiak, a druga to wystawa malarstwa – głównie gwaszy Stanisława Rodzińskiego.
Maria Kubiak, urodzona w Krakowie, uzyskała dyplom (1962) Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Po latach spędzonych w Lublinie w 1980 wraca do Warszawy, a od 1982 czynnie uprawia malarstwo i rysunek, uczestnicząc w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych – zwłaszcza inicjowanych przez środowiska katolickie. Artystka maluje i rysuje zazwyczaj postacie, głowy, pejzaże i wnętrza. Jej niewielkie gwasze, pastele i oleje, pomimo ograniczenia do wąskiej gamy barwnej, przemawiają nastrojem i swojskością tematów. Jeśli w cyklu “Głowy” są to często oblicza, utajone, zanurzone w rozproszonym świetle lub ukryte w półmroku, to – zdaniem Zofii Broniek, autorki wstępu do katalogu wystawy – w pejzażach artystka eliminuje szczegóły i buduje rozległe przestrzenie szerokimi płaszczyznami, nadając niedużym przecież obrazom pewnej monumentalności. Artystka umiejętnie łączy realistyczny rysunek z doświadczeniami koloryzmu, nadając im własny wyraz.
Stanisław Rodziński
to artysta znany i ceniony – także w naszej galerii. Od 1989 roku jest profesorem, a obecnie także rektorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Można by rzec, że to zobowiązuje i artysta doskonale się z tego zadania wywiązuje. Uprawiając czynnie malarstwo, ucząc młodzież i kierując Akademią, znajduje jeszcze czas na pisanie artykułów i esejów o sztuce współczesnej, w tym o sztuce sakralnej. W czasie narodowej próby wspierał działania Towarzystwa Kursów Naukowych (tzw. latający uniwersytet) i Ruch Kultury Niezależnej (m.in. publikacjami w prasie podziemnej), a w latach 1991-1992 był członkiem Rady Kultury przy premierze RP. Nie sposób tu oczywiście wymienić licznych (w tym państwowych) nagród i udziału w wielu wystawach (ok. 70 indywidualnych i 200 zbiorowych, problemowych, związkowych i muzealnych).