STUDENCI PK
Izabela Tyrka, Justyna Woś
Tydzień w Szwecji, tydzień w Polsce
Kristineberg to mała, rybacka wioska położona na zachodnim wybrzeżu Szwecji. Mieści się tu jedna z najstarszych na świecie morskich stacji badawczych – własność Szwedzkiej Królewskiej Akademii Nauk oraz Uniwersytetu w Göteborgu. Stacja, założona w 1877 roku, należy do najbardziej nowoczesnych ośrodków tego typu. Jej lokalizacja u wejścia do głębokiego na 120 metrów fiordu Gullmarsfjord daje nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o badania morskie, a także dostarcza niezapomnianych wrażeń stałym (i nie tylko) – bywalcom.
Fiskebeckskil
W takim to właśnie miejscu 30-osobowa grupa studentów z Polski i Szwecji spędziła pierwszy tydzień kursu poświęconego zarządzaniu środowiskiem. Kurs – zorganizowany po raz pierwszy przez Politechnikę Krakowską oraz Royal Institute of Technology ze Sztokholmu – odbywał się od 1 października do 21 listopada 2000 roku.
Lysekil
Głównym celem
kursu było przybliżenie problemów związanych z zarządzaniem środowiskiem w
obu krajach oraz zapoznanie się z metodami ich rozwiązywania. Zajęcia związane
z kursem odbywały się w dwóch turach – jeden tydzień uczestnicy spędzili
w Szwecji, jeden w Polsce. Czas pomiędzy spotkaniami został przeznaczony na
samodzielną pracę w 2-osobowych, polsko-szwedzkich parach. Współpraca opierała
się na wykorzystaniu szybkiej internetowej drogi komunikacji.
Ci, którzy przebrnęli przez
wstępne kwalifikacje, spotkali się na lotnisku w Balicach, by spędzić tydzień
wraz ze szwedzkimi kolegami w Kristinebergu. W morskiej stacji badawczej
studenci nie tylko podziwiali bogactwo fauny i flory morskiej, skrywanej w głębinach
fiordu, mieli również okazję uczestniczyć w ćwiczeniach laboratoryjnych, w
czasie których określali wpływ pobliskiej rafinerii na życie morskie. Różnorodność
organizmów żyjących pod wodą zadziwiła zarówno polską, jak i szwedzką
grupę, nie tylko ze względu na ilość, ale przede wszystkim różnorodność
gatunków, a pracy w laboratorium towarzyszyła atmosfera wzajemnej sympatii,
bardzo szybko między studentami obu krajów zawiązały się więzy przyjaźni
.
Praca w laboratorium bazy morskiej w Kristinebergu
Ostatni dzień pobytu w Szwecji polska grupa spędziła na zwiedzaniu Sztokholmu, skąd następnego dnia rano powróciła do kraju. Teraz dopiero rozpoczęła się praca. Studenci podzieleni w pary (polsko-szwedzkie) mieli za zadanie opracować raport w języku angielskim na temat wybranego problemu związanego ze środowiskiem naturalnym w ich kraju. Jak dobrze zadanie to zostało wykonane, okazało się podczas całodziennego seminarium, które odbyło się w Polsce, kiedy to każda para referowała i oceniała raport przypisanej jej pary kolegów. Różnorodność tematów pozwoliła na zdobycie i pogłębienie wiadomości w wielu dziedzinach związanych z zarządzaniem i ochroną środowiska. Samodzielną pracę studentów, na którą został położony główny nacisk, uzupełniały wykłady, praca w laboratoriach oraz zwiedzanie konkretnych obiektów w celu obserwacji i poznawania sposobów rozwiązywania problemów związanych z ochroną środowiska
.
Uczestnicy kursu
W czasie pobytu w Polsce zostały zorganizowane wycieczki do Huty im. Sendzimira, ciepłowni geotermalnej w Zakopanem, zwiedzano tamę oraz elektrownię wodną w Niedzicy. Na koniec, podczas kolacji w jednej z krakowskich restauracji, zostały wręczone dyplomy ukończenia kursu. Satysfakcjonująca obie strony współpraca zaowocowała planami zorganizowania kursu w przyszłym roku.
Ciepłownia geotermalna w Nowym Targu. Na zdjęciu: dr inż. Tomasz Stypka, dr
inż. Jacek Schnotale, Fredrik Gröndahl, Nils Brandt
Fot. z arch. Autorek