OTWARTE BRAMY POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ

    Każdego roku na wiosnę młodzież ostatnich klas liceów ogólnokształcących i techników przygotowuje się do egzaminów maturalnych. Przyszli absolwenci szkół średnich myślą o wyborze uczelni, kierunku studiów, a także - w dalszej perspektywie - zawodu. Jeśli zdecydują się na studia wyższe, czeka ich jeszcze egzamin wstępny na wybraną uczelnię.
    Rozumiejąc, jak ważny jest to etap w życiu każdego młodego człowieka, staramy się mu pomóc w podjęciu decyzji, dostarczając niezbędnych informacji na temat naszej uczelni, jak również oszczędzić stresu. Politechnika Krakowska od kilku lat realizuje koncepcję wspólnego egzaminu maturalnego i wstępnego dla kandydatów ze szkół średnich, których dyrektorzy podpisali odpowiednią umowę z naszą uczelnią.
    W roku akademickim 2001 - 2002 takie porozumienie zawarto pomiędzy Politechniką Krakowską i 100 szkołami (69 z Małopolski), dotyczyło ono 37 liceów ogólnokształcących (19 w Krakowie), 32 techników (19 w Krakowie) oraz 31 szkół średnich z innych województw. W ubiegłym roku akademickim do matury łączonej z egzaminem wstępny na wyższe uczelnie, na podobnych zasadach, przystąpiło 1878 uczniów szkół średnich, 1416 osób złożyło dokumenty i zostało przyjętych na naszą uczelnię bez dodatkowego egzaminu wstępnego (szczegółowo: 468 osób uzyskało indeks Wydziału Inżynierii Lądowej, 339 - Wydziału Mechanicznego, 292 - Wydziału Inżynierii Środowiska, 265 - Wydziału Fizyki Technicznej i Modelowania Komputerowego oraz 52 - Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej. Dwa wydziały: Architektury oraz Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej nie prowadziły w tej formie egzaminu wstępnego). Jak wynika z obserwacji - zdecydowana większość przyjętych w ten sposób studentów bez problemów zalicza kolejne semestry. Ostatnie badania wykazały, że 80 proc. spośród nich zdało w terminie wszystkie wymagane przez regulamin egzaminy I semestru studiów.
    Egzamin maturalny łączony z egzaminem wstępnym na studia został przeprowadzony w tym roku - według starych zasad - po raz ostatni dla młodzieży liceów ogólnokształcących (w przyszłym roku dotyczyć to będzie także techników, z uwagi na pięcioletni cykl kształcenia). W przyszłości będzie obowiązywał regulamin "NOWA MATURA". Zgodnie z intencją autorów reformy oświatowej egzamin maturalny powinien stanowić wspólny sprawdzian wiedzy i umiejętności niezbędnych do przyjęcia kandydatów na konkretne kierunki studiów na poszczególnych uczelniach. A obowiązek jego przeprowadzenia spoczywał będzie na niezależnych od szkoły średniej Państwowych Komisjach Egzaminacyjnych. (Wtedy porozumienia naszej uczelni z zainteresowanymi szkołami przestaną obowiązywać).
    Edukacja to dla każdego młodego człowieka wyzwanie - sprawa jego przyszłości, ale także trafnej oceny własnych możliwości, zainteresowań, naukowych pasji i co za tym idzie - decyzji co do kierunku studiów i wyboru uczelni, na której można się kształcić. Politechnika Krakowska - wzorem innych szkół wyższych - organizuje "Dni Otwarte" jako formę prezentacji działalności naukowo-badawczej i dydaktycznej. Pomaga w ten sposób wszystkim osobom zainteresowanym, a szczególnie młodzieży szkół średnich, zdobyć informacje dotyczące poszczególnych wydziałów, kierunków studiów i zasad rekrutacji na studia. Jako pierwszy "Dzień Otwarty" na PK zorganizował Wydział Mechaniczny, który zapraszał przyszłych studentów do swojej bazy dydaktycznej. W bieżącym roku przyjęto nową formułę "Dnia Otwartego" - uczestniczyły w nim wszystkie wydziały. 12 marca 2001 r. w Hali Sportowej PK przy ul. Kamiennej 17 odbyło się spotkanie władz uczelni z młodzieżą szkół średnich południowej Polski. Wzięło w nim udział około 1200 uczniów. Politechnikę Krakowską reprezentowali: JM Rektor prof. zw. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, Prorektor ds. dydaktyki oraz władze wszystkich wydziałów.
    JM Rektor w krótkim wystąpieniu, przedstawiając historię i strukturę uczelni, poinformował o jej wysokim miejscu w ogólnopolskim rankingu wyższych uczelni. Dziekanom przypadła w udziale prezentacja poszczególnych wydziałów, kierunków studiów wraz z ich krótką charakterystyką. Dla młodzieży przygotowano materiały informacyjne i promocyjne, które można było znaleźć na stoiskach wydziałowych, Działu Spraw Studenckich i Biura Karier. Uczniowie szkół średnich mogli odwiedzić laboratoria, sale wykładowe i pracownie na wszystkich wydziałach uczelni.
    Zainteresowanie wśród młodych ludzi naszą uczelnią stale rośnie. Wynika to między innymi z właściwej polityki, jaką prowadzi JM Rektor i Senat Politechniki Krakowskiej, którzy starają się budować mosty komunikacyjne między społecznością Politechniki Krakowskiej i społecznością szkół średnich. Nawiązując do dobrych tradycji szkół wyższych o profilu technicznym, dbamy o poziom kształcenia - zatrudniamy dobrze przygotowaną kadrę dydaktyczną i naukową. Wszystkim maturzystom proponujemy kształcenie w systemie studiów dziennych, wieczorowych, zaocznych zawodowych oraz specjalnych. Studia dzienne magisterskie trwają 5 lat i są podstawą do nadania absolwentowi tytułu magistra inżyniera. Nauka na studiach dziennych zawodowych trwa od 3 - 3,5 roku. Ich absolwent otrzymuje tytuł inżyniera. Na Wydziale Inżynierii Środowiska i Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej po ukończeniu studiów zawodowych można podjąć studia uzupełniające magisterskie i uzyskać tytuł magistra inżyniera. Studia wieczorowe realizowane są na Wydziale Architektury w oparciu o program studiów dziennych. Studia zaoczne zawodowe trwają 4 lub 4,5 roku, po ich ukończeniu absolwent uzyskuje tytuł inżyniera. Szczególną formą nauki, przeznaczoną dla uzdolnionych i wyróżniających się studentów, są studia według indywidualnego programu (realizowane na wyższych latach, z rozszerzonym zakresem wiedzy w ramach danej specjalności).
    Podczas studiów na Politechnice Krakowskiej można także zdobyć kwalifikacje pedagogiczne uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela w szkolnictwie zawodowym oraz w systemie kształcenia ustawicznego. W zajęciach Studium Pedagogicznego dla studentów, prowadzonych przez Centrum Pedagogiki i Psychologii PK, można uczestniczyć po ukończeniu II roku studiów. Kurs realizowany jest w ciągu 4 semestrów.
    Na naszej uczelni dbamy nie tylko o wysoki poziom kształcenia, młodzież spoza Krakowa może się starać o zakwaterowanie w domach studenckich, które w ostatnich latach zostały częściowo przystosowane również na potrzeby studentów niepełnosprawnych ruchowo. Mamy nadzieję, że kolejne działania pozwolą dostosować pomieszczenia bazy dydaktycznej dla osób niepełnosprawnych.
    Młody człowiek, przekraczając progi Politechniki Krakowskiej, powinien pamiętać, że swoją inicjatywą i zdolnościami będzie się dzielił z kolegami nie tylko w kołach naukowych poszczególnych wydziałów, których aktualnie działa 38, ale także uczestnicząc w zajęciach artystycznych Chóru "Cantata", Klubu Tanecznego "Bawinek" lub współpracując z Radiem "Nowinki". Wiele interesujących imprez organizuje Centrum Sportu i Rekreacji wspólnie z Akademickim Związkiem Sportowym, jak też Studenckie Centrum Kultury "Kwadrat". Co roku wszyscy studenci i pracownicy zapraszani są do uczestnictwa w biegach, rajdach PK, igrzyskach i oczywiście juwenaliach. Najbardziej aktywni spośród studenckiej braci znajdą z pewnością swoje miejsce w Samorządzie Uczelnianym, NZS, ZSP.
    Jako uczelnia techniczna organizujemy cieszące się dużym powodzeniem "Międzyuczelniane Warsztaty". Bierzemy również udział w wymianie zagranicznej, m.in. w ramach Międzynarodowego Programu Tennessee (od 1992 r.) przeznaczonego dla studentów Wydziału Architektury, a program Socrates, opracowany w krajach Unii Europejskiej, zdobywa na naszej uczelni coraz większe uznanie. W bieżącym roku akademickim w programie uczestniczą: Wydział Architektury, Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej, Wydział Inżynierii Lądowej, a wymianą objęta jest grupa kilkudziesięciu studentów. Obecnie Politechnika Krakowska współpracuje z dwunastoma uczelniami partnerskimi z Austrii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Szwecji.
    Staramy się, by oferta dydaktyczna naszej uczelni była nowoczesna i skierowana do szerokiego kręgu odbiorców. Politechnika Krakowska podejmuje więc szereg działań adresowanych przede wszystkim do kandydatów na studia - ewentualnych studentów, również studentów, którzy pracowicie zdobywają wykształcenie na naszych wydziałach, także środowiska naukowego czy w końcu grona pedagogów szkół średnich. Dla tej ostatniej grupy na Politechnice Krakowskiej prowadzone są studia podyplomowe Organizacja i zarządzanie oświatą samorządową oraz Menedżer oświaty (przewidziane przede wszystkim dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, wizytatorów, doradców metodycznych, egzaminatorów i nauczycieli). Ponadto prowadzone są kwalifikacyjne studia podyplomowe z zakresu edukacji ekonomicznej dla nauczycieli, którzy w wyniku reformy przygotowują się do zadań dydaktyczno-wychowawczych związanych z nowym przedmiotem "przedsiębiorczość".
    Uczestnicząc w Targach Edukacyjnych, organizowanych w różnych miastach Polski (m.in. Rzeszów, Lublin, Katowice, Kielce i inne), nasza uczelnia stara się nie tylko dostarczać informacje na swój temat, ale kształtować swój obraz jako instytucji gwarantującej wysoki poziom kształcenia, odpowiedzialnie realizującej wszystkie cele, jakie stawiają sobie nowoczesne uczelnie techniczne. Oznacza to, że staramy się sprostać potrzebom społecznym i wymogom rynku pracy, dbamy o to, by zapewnić odpowiednie przygotowanie zawodowe absolwentom, jak również:

    Mam nadzieję, że każdy "Dzień Otwarty" na Politechnice Krakowskiej przybliża potencjalnym studentom jej prawdziwe oblicze, nowe inicjatywy i dobrze świadczy o naszej uczelni, która otwiera swoje bramy dla wszystkich przyszłych inżynierów, wybitnych naukowców i pasjonatów techniki.

Ryszard H. Kozłowski