OTWARTE BRAMY POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
Każdego roku na wiosnę młodzież
ostatnich klas liceów ogólnokształcących i techników przygotowuje się do egzaminów
maturalnych. Przyszli absolwenci szkół średnich myślą o wyborze uczelni, kierunku
studiów, a także - w dalszej perspektywie - zawodu. Jeśli zdecydują się na studia
wyższe, czeka ich jeszcze egzamin wstępny na wybraną uczelnię.
Rozumiejąc, jak ważny jest to etap w życiu każdego młodego
człowieka, staramy się mu pomóc w podjęciu decyzji, dostarczając niezbędnych
informacji na temat naszej uczelni, jak również oszczędzić stresu. Politechnika
Krakowska od kilku lat realizuje koncepcję wspólnego egzaminu maturalnego i wstępnego
dla kandydatów ze szkół średnich, których dyrektorzy podpisali odpowiednią umowę z
naszą uczelnią.
W roku akademickim 2001 - 2002 takie porozumienie zawarto pomiędzy
Politechniką Krakowską i 100 szkołami (69 z Małopolski), dotyczyło ono 37 liceów
ogólnokształcących (19 w Krakowie), 32 techników (19 w Krakowie) oraz 31 szkół
średnich z innych województw. W ubiegłym roku akademickim do matury łączonej z
egzaminem wstępny na wyższe uczelnie, na podobnych zasadach, przystąpiło 1878 uczniów
szkół średnich, 1416 osób złożyło dokumenty i zostało przyjętych na naszą
uczelnię bez dodatkowego egzaminu wstępnego (szczegółowo: 468 osób uzyskało indeks
Wydziału Inżynierii Lądowej, 339 - Wydziału Mechanicznego, 292 - Wydziału
Inżynierii Środowiska, 265 - Wydziału Fizyki Technicznej i Modelowania Komputerowego
oraz 52 - Wydziału Inżynierii i Technologii Chemicznej. Dwa wydziały: Architektury
oraz Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej nie prowadziły w tej formie egzaminu
wstępnego). Jak wynika z obserwacji - zdecydowana większość przyjętych w ten
sposób studentów bez problemów zalicza kolejne semestry. Ostatnie badania wykazały,
że 80 proc. spośród nich zdało w terminie wszystkie wymagane przez regulamin
egzaminy I semestru studiów.
Egzamin maturalny łączony z egzaminem wstępnym na studia został
przeprowadzony w tym roku - według starych zasad - po raz ostatni dla młodzieży
liceów ogólnokształcących (w przyszłym roku dotyczyć to będzie także techników, z
uwagi na pięcioletni cykl kształcenia). W przyszłości będzie obowiązywał regulamin
"NOWA MATURA". Zgodnie z intencją autorów reformy oświatowej egzamin maturalny
powinien stanowić wspólny sprawdzian wiedzy i umiejętności niezbędnych do przyjęcia
kandydatów na konkretne kierunki studiów na poszczególnych uczelniach. A obowiązek
jego przeprowadzenia spoczywał będzie na niezależnych od szkoły średniej Państwowych
Komisjach Egzaminacyjnych. (Wtedy porozumienia naszej uczelni z zainteresowanymi szkołami
przestaną obowiązywać).
Edukacja to dla każdego młodego człowieka wyzwanie - sprawa jego
przyszłości, ale także trafnej oceny własnych możliwości, zainteresowań, naukowych
pasji i co za tym idzie - decyzji co do kierunku studiów i wyboru uczelni, na której
można się kształcić. Politechnika Krakowska - wzorem innych szkół wyższych -
organizuje "Dni Otwarte" jako formę prezentacji działalności naukowo-badawczej i
dydaktycznej. Pomaga w ten sposób wszystkim osobom zainteresowanym, a szczególnie
młodzieży szkół średnich, zdobyć informacje dotyczące poszczególnych wydziałów,
kierunków studiów i zasad rekrutacji na studia. Jako pierwszy "Dzień Otwarty" na PK
zorganizował Wydział Mechaniczny, który zapraszał przyszłych studentów do swojej
bazy dydaktycznej. W bieżącym roku przyjęto nową formułę "Dnia Otwartego" -
uczestniczyły w nim wszystkie wydziały. 12 marca 2001 r. w Hali Sportowej PK przy ul.
Kamiennej 17 odbyło się spotkanie władz uczelni z młodzieżą szkół średnich
południowej Polski. Wzięło w nim udział około 1200 uczniów. Politechnikę Krakowską
reprezentowali: JM Rektor prof. zw. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, Prorektor ds. dydaktyki
oraz władze wszystkich wydziałów.
JM Rektor w krótkim wystąpieniu, przedstawiając historię i
strukturę uczelni, poinformował o jej wysokim miejscu w ogólnopolskim rankingu
wyższych uczelni. Dziekanom przypadła w udziale prezentacja poszczególnych
wydziałów, kierunków studiów wraz z ich krótką charakterystyką. Dla młodzieży
przygotowano materiały informacyjne i promocyjne, które można było znaleźć na
stoiskach wydziałowych, Działu Spraw Studenckich i Biura Karier. Uczniowie szkół
średnich mogli odwiedzić laboratoria, sale wykładowe i pracownie na wszystkich
wydziałach uczelni.
Zainteresowanie wśród młodych ludzi naszą uczelnią stale rośnie.
Wynika to między innymi z właściwej polityki, jaką prowadzi JM Rektor i Senat
Politechniki Krakowskiej, którzy starają się budować mosty komunikacyjne między
społecznością Politechniki Krakowskiej i społecznością szkół średnich.
Nawiązując do dobrych tradycji szkół wyższych o profilu technicznym, dbamy o poziom
kształcenia - zatrudniamy dobrze przygotowaną kadrę dydaktyczną i naukową.
Wszystkim maturzystom proponujemy kształcenie w systemie studiów dziennych,
wieczorowych, zaocznych zawodowych oraz specjalnych. Studia dzienne magisterskie trwają 5
lat i są podstawą do nadania absolwentowi tytułu magistra inżyniera. Nauka na studiach
dziennych zawodowych trwa od 3 - 3,5 roku. Ich absolwent otrzymuje tytuł inżyniera. Na
Wydziale Inżynierii Środowiska i Wydziale Inżynierii i Technologii Chemicznej po
ukończeniu studiów zawodowych można podjąć studia uzupełniające magisterskie i
uzyskać tytuł magistra inżyniera. Studia wieczorowe realizowane są na Wydziale
Architektury w oparciu o program studiów dziennych. Studia zaoczne zawodowe trwają 4 lub
4,5 roku, po ich ukończeniu absolwent uzyskuje tytuł inżyniera. Szczególną formą
nauki, przeznaczoną dla uzdolnionych i wyróżniających się studentów, są studia
według indywidualnego programu (realizowane na wyższych latach, z rozszerzonym zakresem
wiedzy w ramach danej specjalności).
Podczas studiów na Politechnice Krakowskiej można także zdobyć
kwalifikacje pedagogiczne uprawniające do wykonywania zawodu nauczyciela w szkolnictwie
zawodowym oraz w systemie kształcenia ustawicznego. W zajęciach Studium Pedagogicznego
dla studentów, prowadzonych przez Centrum Pedagogiki i Psychologii PK, można
uczestniczyć po ukończeniu II roku studiów. Kurs realizowany jest w ciągu 4
semestrów.
Na naszej uczelni dbamy nie tylko o wysoki poziom kształcenia,
młodzież spoza Krakowa może się starać o zakwaterowanie w domach studenckich, które
w ostatnich latach zostały częściowo przystosowane również na potrzeby studentów
niepełnosprawnych ruchowo. Mamy nadzieję, że kolejne działania pozwolą dostosować
pomieszczenia bazy dydaktycznej dla osób niepełnosprawnych.
Młody człowiek, przekraczając progi Politechniki Krakowskiej,
powinien pamiętać, że swoją inicjatywą i zdolnościami będzie się dzielił z
kolegami nie tylko w kołach naukowych poszczególnych wydziałów, których aktualnie
działa 38, ale także uczestnicząc w zajęciach artystycznych Chóru "Cantata",
Klubu Tanecznego "Bawinek" lub współpracując z Radiem "Nowinki". Wiele
interesujących imprez organizuje Centrum Sportu i Rekreacji wspólnie z Akademickim
Związkiem Sportowym, jak też Studenckie Centrum Kultury "Kwadrat". Co roku wszyscy
studenci i pracownicy zapraszani są do uczestnictwa w biegach, rajdach PK, igrzyskach
i oczywiście juwenaliach. Najbardziej aktywni spośród studenckiej braci znajdą z
pewnością swoje miejsce w Samorządzie Uczelnianym, NZS, ZSP.
Jako uczelnia techniczna organizujemy cieszące się dużym powodzeniem
"Międzyuczelniane Warsztaty". Bierzemy również udział w wymianie zagranicznej,
m.in. w ramach Międzynarodowego Programu Tennessee (od 1992 r.) przeznaczonego dla
studentów Wydziału Architektury, a program Socrates, opracowany w krajach Unii
Europejskiej, zdobywa na naszej uczelni coraz większe uznanie. W bieżącym roku
akademickim w programie uczestniczą: Wydział Architektury, Wydział Inżynierii i
Technologii Chemicznej, Wydział Inżynierii Lądowej, a wymianą objęta jest grupa
kilkudziesięciu studentów. Obecnie Politechnika Krakowska współpracuje z dwunastoma
uczelniami partnerskimi z Austrii, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch,
Portugalii, Holandii, Szwecji.
Staramy się, by oferta dydaktyczna naszej uczelni była nowoczesna i
skierowana do szerokiego kręgu odbiorców. Politechnika Krakowska podejmuje więc szereg
działań adresowanych przede wszystkim do kandydatów na studia - ewentualnych
studentów, również studentów, którzy pracowicie zdobywają wykształcenie na naszych
wydziałach, także środowiska naukowego czy w końcu grona pedagogów szkół średnich.
Dla tej ostatniej grupy na Politechnice Krakowskiej prowadzone są studia podyplomowe
Organizacja i zarządzanie oświatą samorządową oraz Menedżer oświaty (przewidziane
przede wszystkim dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych, wizytatorów, doradców
metodycznych, egzaminatorów i nauczycieli). Ponadto prowadzone są kwalifikacyjne studia
podyplomowe z zakresu edukacji ekonomicznej dla nauczycieli, którzy w wyniku reformy
przygotowują się do zadań dydaktyczno-wychowawczych związanych z nowym
przedmiotem "przedsiębiorczość".
Uczestnicząc w Targach Edukacyjnych, organizowanych w różnych
miastach Polski (m.in. Rzeszów, Lublin, Katowice, Kielce i inne), nasza uczelnia stara
się nie tylko dostarczać informacje na swój temat, ale kształtować swój obraz jako
instytucji gwarantującej wysoki poziom kształcenia, odpowiedzialnie realizującej
wszystkie cele, jakie stawiają sobie nowoczesne uczelnie techniczne. Oznacza to, że
staramy się sprostać potrzebom społecznym i wymogom rynku pracy, dbamy o to, by
zapewnić odpowiednie przygotowanie zawodowe absolwentom, jak również:
Mam nadzieję, że każdy "Dzień Otwarty" na Politechnice Krakowskiej przybliża potencjalnym studentom jej prawdziwe oblicze, nowe inicjatywy i dobrze świadczy o naszej uczelni, która otwiera swoje bramy dla wszystkich przyszłych inżynierów, wybitnych naukowców i pasjonatów techniki.
Ryszard H. Kozłowski