UCZELNIA NASZYM DOMEM


Zbigniew Skawicki


na Politechnice Krakowskiej

    Zmiana wyglądu Politechniki Krakowskiej - stanu technicznego obiektów, standardu wyposażenia sal wykładowych i laboratoriów - która dokonuje się w ostatnich latach, pomaga tworzyć wizerunek naszej uczelni jako "solidnego partnera", zarówno w dziedzinie prowadzonej działalności dydaktycznej, jak i badań naukowych. Dobry stan bazy lokalowej pozwala organizować nabór dla większej liczby kandydatów na studia dzienne i zaoczne, którzy zdobywają wiedzę w lepszych warunkach. Ponadto kształtowanie dobrego wizerunku Politechniki Krakowskiej ma także swój wymiar w postaci zwiększającej się liczby zleceń z różnych gałęzi przemysłu w ramach prowadzonej na uczelni działalności naukowo-badawczej.
    Rok 2000 był kolejnym rokiem wytężonej pracy służb inwestycyjno-remontowych i administracji uczelni. Zrealizowaliśmy 216 zleceń remontowych na ogólną kwotę 8 702 051 zł. Prace te zostały wykonane w 16,3% z dotacji MEN przeznaczonej na remonty, w 15,6% ze środków wydziałów (w tym odpisy amortyzacyjne), w 56,1% ze środków własnych uczelni (na które składały się odpisy amortyzacyjne jednostek administracyjnych oraz dodatkowe, pozabudżetowe dochody), w 12% z innych środków, takich jak dotacje celowe KBN i tym podobne.
    Struktura kosztów remontów wykonanych w roku 2000 wyglądała następująco: 59,1% środków przeznaczono na remonty obiektów dydaktycznych na wydziałach, 8% środków na remonty obiektów administracyjnych, 30,2% na remonty obiektów ogólnych, takich jak drogi, place, tereny zielone, itp. Można więc wyliczyć, iż administracja centralna uczelni dofinansowała z własnych dochodów (pozabudżetowych) 31,9% kosztów remontów wykonanych w obiektach dydaktycznych wydziałów, co daje kwotę ok. 1 640 tys. zł.
    Z większych remontów obiektów dydaktycznych należy wymienić:

    Wszystkie te prace finansowane były z dotacji MEN oraz ze środków własnych uczelni.
    Prace remontowe dotyczące uporządkowania terenu kontynuowano w ramach zadań rozpoczętych w roku 1999. Z większych można wymienić:

    Ponadto prowadzone były prace remontowe w obiektach zarządzanych przez administrację uczelni. I tak:

 

    Wszystkie te remonty zostały sfinansowane z dodatkowych dochodów administracji uczelni. Oddzielną pozycję remontową stanowi modernizacja zabytkowego Pałacu w Łobzowie (ul. Podchorążych) przeznaczonego dla Wydziału Architektury. Kosztem 1,8 mln zł zakończono modernizację dachu budynku (polegała na podniesieniu go o ok. 1,5 m w celu wygospodarowania dodatkowych pomieszczeń dydaktycznych). Wymieniono więźbę dachową i pokrycie dachu oraz stropy pomiędzy kondygnacjami. Środki finansowe pochodziły z funduszy NFRZK (800 tys. zł) i uczelni (1100 tys. zł).
    Zgodnie z zasadami decentralizacji zarządzania i finansowania jednostki organizacyjne uczelni, w tym wydziały, uzyskują środki na remonty z odpisów amortyzacyjnych. Z tych funduszy sfinansowano następujące prace remontowe na wydziałach:

    Administracji centralnej podlegają również obiekty studenckie, ale ich funkcjonowanie jest finansowane z funduszu pomocy materialnej dla studentów. W ogólnym obrazie prac remontowych przeprowadzonych na uczelni w ubiegłym roku należy uwzględnić również najważniejsze prace prowadzone w tych obiektach. Oprócz remontów przeprowadzonych w okresie letnim, pozwalających na ich prawidłową eksploatację w roku akademickim, wykonano dodatkowo ocieplenie i remont elewacji DS-1 i DS-2. Wymieniono również część okien oraz zmodernizowano wejście do stołówki nr 13 przy ul. Warszawskiej.
    Łącznie przeprowadzono o 25% remontów więcej niż w roku 1999. Niezależnie od prac remontowych w tym okresie uczelnia może się poszczycić realizacją inwestycji, np. zakończenie budowy obiektu Centrum Sportu i Rekreacji przy ul. Kamiennej 17 oraz Laboratorium Inżynierii Wiatrowej z tunelem aerodynamicznym (na łączną kwotę 5 098 579 zł), a także rozbudowa infrastruktury Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Fot. J. Zych


Mgr inż. Zbigniew Skawicki
Mgr inż. Zbigniew Skawicki jest dyrektorem administracyjnym PK