PRACE SENATU PK
POSIEDZENIE SENATU
AKADEMICKIEGO POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
8.12.2000 r.
Senat pozytywnie zaopiniował wniosek o przyznanie
prof. Walerianowi Nikołajewiczowi BLINICZEWOWI statusu honorowego profesora Politechniki
Krakowskiej.
Senat przyjął kierunki działania PK na rok 2001.
Senat uchwalił:
- powołanie na Politechnice Krakowskiej kierunku informatyka ze specjalnością informatyka
stosowana;
- powołanie specjalności inżynieria procesów biotechnologicznych w obrębie
kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa oraz zmianę nazwy
specjalności: zarządzanie i restrukturyzacja zakładów na: organizacja i
zarządzanie przedsiębiorstwem, w obrębie kierunku studiów zarządzanie i
inżynieria produkcji.
- zasady przyjęć na I rok studiów dziennych, wieczorowych i zaocznych na PK na rok
akademicki 2001/2002;
- zmiany do szczegółowych zasad przyjęć na I rok studiów dziennych i zaocznych
obowiązujących w roku akademickim 2001/2002, proponowane przez rady wydziałów;
- zasady przeprowadzania egzaminu dojrzałości połączonego z egzaminem wstępnym
na studia dzienne na Politechnikę Krakowską na rok akademicki 2001/2002;
- zasady przyjęć na I rok studiów w roku akademickim 2001/2002 kandydatów
posiadających międzynarodową maturę;
- "Regulamin Organizacyjny Centrum Szkolenia i Organizacji Systemów Jakości PK".
Senat powołał:
- Radę Programową Centrum Kształcenia i Badań w Zakresie Zastosowań Informatyki w
składzie:
- dr hab. inż. arch. Maciej B. PAWLICKI, prof. PK (WA)
- dr hab. inż. Bogumił WRANA (WIL)
- prof. zw. dr hab. inż. Zbigniew POLAŃSKI (WM)
- dr inż. Andrzej POTOCKI (WIŚ)
- dr hab. inż. Barbara TAL-FIGIEL, prof. PK (WIiTCh)
- dr inż. Marek STANUSZEK (WFTiMK)
- prof. zw. dr hab. inż. Bogdan FIJAŁKOWSKI (WIEiK).
- Doraźną Senacką Komisję ds. Studiów na kierunku informatyka, w składzie:
- prof. dr hab. inż. Tadeusz BURCZYŃSKI (WFTiMK)
- prof. zw. dr hab. inż. Tadeusz SOBCZYK (WIEiK)
- prof. zw. dr hab. inż. Zbigniew POLAŃSKI (WM).
Senat wyraził zgodę na prowadzenie przez Centrum Pedagogiki i Psychologii PK studiów
podyplomowych:
- Edukacja Ekonomiczna - Przedsiębiorczość,
- Organizacja i Zarządzanie Oświatą Samorządową.
Senat przyjął następującą uchwałę:
"Senat Politechniki Krakowskiej upoważnia Rektora Politechniki Krakowskiej do
utworzenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z PBP BUDOSTAL - 3 SA
w Krakowie oraz z NAFTOMONTAŻ Sp. z o.o. w Trzebini, której zasadniczym
celem będzie budowa budynków mieszkalnych na nieruchomościach będących
w użytkowaniu wieczystym Politechniki Krakowskiej, położonych w
Krakowie Czyżynach.
W związku z powyższym, Senat upoważnia Rektora Politechniki
Krakowskiej do pokrycia udziałów w kapitale zakładowym wyżej opisanej spółki
wkładem rzeczowym w postaci użytkowania wieczystego części nieruchomości gruntowej o
powierzchni 3,3 ha położonej w Krakowie przy ul. Bora Komorowskiego (zaznaczonej na
planie, stanowiącym załącznik do nin. uchwały), wchodzącej obecnie w skład
nieruchomości gruntowej składającej się z działki o powierzchni 80,7889 ha, o numerze
ewidencyjnym 21 26, wpisanej do księgi wieczystej KW pod nr 207686 (obecnie działki
o powierzchni 78,0457 ha nr 21 44, powstałej w wyniku sprzedaży użytkowania
wieczystego kolejnych działek) prowadzonej przez Sąd Rejonowy dla Krakowa Podgórza w
Krakowie, Wydział Ksiąg Wieczystych. Wniesienie użytkowania wieczystego wyżej opisanej
nieruchomości gruntowej może następować etapami."
_______________ Opracowała Teresa Marszalik
POSIEDZENIE SENATU
AKADEMICKIEGO POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
5.01.2001 r.
Senat podjął uchwały:
- w sprawie przekształcenia Sekcji ds. Transferu Innowacji w Centrum Transferu
Technologii - Politechnika Krakowska i włączenia do Centrum Zespołu Rzeczników
Patentowych. Funkcję dyrektora Centrum do końca kadencji będzie pełnił dr
inż. Tomasz Maczuga;
- w sprawie zmian w § 11 oraz w § 39 Statutu PK:
- w § 11 dodaje się ustęp 4. w brzmieniu: "W samodzielnym zakładzie, w którym
zatrudnionych jest co najmniej dwóch mianowanych nauczycieli akademickich posiadających
co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego, można tworzyć pracownie. Pracownia
w samodzielnym zakładzie musi zatrudniać co najmniej trzech mianowanych nauczycieli
akademickich, w tym przynajmniej jednego posiadającego co najmniej stopień naukowy
doktora habilitowanego".
- § 39 przyjmuje brzmienie:
"1.1. Mandat wybranego członka Senatu wygasa:
w przypadku nauczyciela akademickiego z chwilą ustania zatrudnienia w pełnym wymiarze
czasu pracy lub gdy jego stosunek pracy z PK wygasa z mocy prawa na podstawie
obowiązujących przepisów albo z chwilą jego wyboru do władz Uczelni: rektor,
prorektorzy, dziekani,
"1.2. Mandat wybranego członka rady wydziału wygasa z chwilą ustania zatrudnienia w
PK w pełnym wymiarze czasu pracy, na stanowisku i w grupie, którą reprezentuje w radzie
wydziału lub z chwilą jego wyboru do władz wydziału: dziekan, prodziekani."
- w sprawie zmiany w piśmie okólnym Nr 8 Rektora PK z dnia 25 kwietnia 1997 r.
dotyczącym liczebności grup studenckich - w punkcie 4. dodaje się zdanie:
"W przypadku unikatowych specjalności, udokumentowanych i uznanych przez
radę wydziału, za zgodą rektora, dopuszcza się minimalną liczbę 15 studentów".
Senat przyjął wyniki prac Doraźnej Senackiej Komisji ds. kierunku informatyka i w
związku z wykonaniem przez Komisję powierzonych zadań przyjął wniosek o jej
rozwiązaniu.
Senat powołał Radę Programową dla międzywydziałowego kierunku informatyka w
następującym składzie:
- dr hab. inż. arch. Maciej PAWLICKI, prof. PK - WA
- dr hab. inż. arch. Otmar VOGT, prof. PK - WA
- dr hab. inż. arch. Zbigniew ZUZIAK - WA
- prof. dr hab. inż. Tadeusz BURCZYŃSKI - WFTiMK
- dr hab. Andrzej KARAFIAT - WFTiMK
- dr hab. inż. Waldemar RACHOWICZ - WFTiMK
- prof. dr hab. inż. Lech BUKOWSKI - WIEiK
- dr hab. inż. Bogumił WRANA - WIL
- dr hab. Wanda KOWALSKA, prof. PK - WIŚ
- dr hab. Stanisław WĘGLARCZYK - WIŚ
- prof. zw. dr hab. inż. Zbigniew POLAŃSKI - WM
- prof. dr hab. inż. Edward WANTUCH - WM
- dr hab. inż. Rafał PALEJ, prof. PK - WM
- dr hab. inż. Wojciech KARMOWSKI - WM.
Na przewodniczącego Rady powołany został prof. Zbigniew Polański.
Senat przyjął:
- zasady przyjęć na I rok studiów na PK na rok akademicki 2001/2002 na
międzywydziałowy kierunek informatyka oraz dokonał korekty w zasadach przyjęć na
WIEiK;
- zasady przeprowadzania egzaminu wstępnego w ramach egzaminu dojrzałości na
międzywydziałowy kierunek informatyka oraz na WIEiK;
- zasady przyjęć na I rok studiów na międzywydziałowy kierunek informatyka
kandydatów posiadających międzynarodową maturę.
Senat powołał zespół ds. opracowania stanowiska w sprawie polityki finansowej
państwa w zakresie nauki i szkolnictwa wyższego w składzie: prof. zw.
dr hab. inż. Janusz Kawecki - przewodniczący, prof. zw.
dr hab. inż. Jan Ryś, dr inż. Elżbieta Chrzanowska.
Senat zaakceptował korektę planu rzeczowo-finansowego PK za rok 2000.
_______________ Opracowała Teresa Marszalik
POSIEDZENIE SENATU
AKADEMICKIEGO POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
2.02.2001 r.
Senat powierzył prof. Józefowi
Niziołowi z Wydziału Mechanicznego PK opracowanie recenzji dorobku prof. Jana Osieckiego
w związku z toczącym się na Politechnice Łódzkiej postępowaniem o nadanie prof.
J. Osieckiemu tytułu doktora honoris causa tej uczelni.
Senat powierzył prof. Józefowi Gawlikowi z Wydziału Mechanicznego PK
opracowanie recenzji dorobku prof. Jana Kaczmarka w związku z toczącym się na
Politechnice Poznańskiej postępowaniem o nadanie prof. J. Kaczmarkowi tytułu doktora
honoris causa tej uczelni.
Senat Akademicki Politechniki Krakowskiej przyjął następujące stanowisko:
STANOWISKO
SENATU POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
w sprawie stanu szkolnictwa wyższego w Polsce
przyjęte na posiedzeniu w dniu 2 lutego 2001 r.
Rozwój kulturalny i gospodarczy społeczeństwa wymaga stałego
wzrostu odpowiednio kwalifikowanych kadr i twórczych umysłów. Te zaś struktury
szkolnictwa wyższego i nauki rozwijają i ubogacają nimi kraj. Powszechnie wiadomo,
że rywalizacja między państwami rozgrywa się w znacznej części w sferze rozwoju
nauki i techniki, decydujących o konkurencyjności gospodarki. Podobnie utrzymanie i
rozwijanie narodowych wartości zależy w znacznym stopniu od stanu nauk humanistycznych i
edukacji w tym zakresie. Tylko te narody, które zdając sobie sprawę z roli
edukacji i nauki, stwarzają warunki do ich rozwoju, będą mogły twórczo
uczestniczyć w kształtowaniu świata w najbliższej i dalszej przyszłości. Wszelkie
działania rabunkowe w tej sferze są działaniami na szkodę narodu i państwa. Za
kilka lat proces odbudowy potencjału intelektualnego Kraju może okazać się zadaniem
niewykonalnym albo będzie go trzeba rozłożyć na kilka pokoleń.
W poczuciu współodpowiedzialności za stan narodowego systemu
edukacji i nauki w Polsce Senat Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki
stwierdza:
- W ostatnich dziesięciu latach, kiedy to szkolnictwo wyższe i nauka polska odzyskały
swą pełną wolność i niezależność, widoczna jest stała redukcja wydatków
budżetowych na tę działalność.
- Uczelnie polskie otworzyły się na przyjęcie coraz większej liczby studentów,
utrzymując - głównie ze względu na brak finansowania - prawie nie zmienioną
liczbowo kadrę kształcących. Może to prowadzić do drastycznego obniżania poziomu
nauczania.
- Bardzo wyraźnie odczuwany jest brak funduszy na badania naukowe, pozyskanie nowej
aparatury badawczej i wydawnictw, a nawet możliwości odnowienia kadry pracowników
dydaktycznych i naukowych. Coraz wyraźniej odczuwa się brak możliwości pozyskania
młodszej kadry do pracy w uczelniach i instytutach badawczych przede wszystkim z powodu
urągająco niskich wynagrodzeń.
- Przy wprowadzaniu kolejnych ustaw, których celem jest porządkowanie zobowiązań
podatkowych, należałoby rekompensować dodatkowe obciążenia, przypadające na
szkolnictwo wyższe, wynikające z wprowadzania nowych uregulowań. Odnosi się to np. do
wprowadzonych już obciążeń podatkiem VAT zakupów aparatury naukowo-badawczej, jak i
przewidywanego obciążenia uczelni podatkiem od nieruchomości.
- Corocznie środowiska naukowe i akademickie dowiadują się o postępującej redukcji
wydatków państwa na naukę i szkolnictwo wyższe. Niekiedy - jak to miało miejsce
przy okazji wyborów prezydenckich w 1995 r. - Sejm podejmował w swych uchwałach
zobowiązania, które potem okazały się być bez pokrycia, o zapewnieniu szybkiego
wzrostu wydatków budżetowych na naukę (zapowiadano wówczas wzrost ponad dwukrotny,
tzn. do 1 % PKB) oraz szkolnictwo wyższe (miał być do 1997 r. wzrost prawie trzykrotny,
tzn. do 2 % PKB).
- Ostatnio, sytuacja szkolnictwa wyższego okazała się być jeszcze bardziej
dramatyczna. Z końcem 2000 r. nie tylko nie uzupełniono budżetów uczelni o
fundusze tradycyjnie już przekazywane z podziału rezerwy Ministerstwa, ale nawet
zmniejszono przyznaną dotację. W ten sposób doprowadzono do niewykonania budżetu
państwa w 2000 r. w dziale szkolnictwo wyższe o ponad 200 milionów złotych.
- Wielokrotne protesty Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, Konferencji Rektorów
Polskich oraz wielu uczelnianych środowisk akademickich nie wywołują jakiejkolwiek
reakcji w kierunku naprawienia wyrządzonej szkody. Wręcz przeciwnie, w projekcie
budżetu na 2001 r. założono realne zmniejszenie środków na szkolnictwo wyższe.
W tej sytuacji Senat Politechniki Krakowskiej zwraca się
- do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,
- do wszystkich decydujących o kształcie budżetu państwa na 2001 r.,
- do odpowiedzialnych za późniejszą jego realizację,
- aby w budżecie 2001 r. i następnych lat znacząco wzrósł udział środków na
szkolnictwo wyższe łącznie ze zrekompensowaniem braku funduszy, o które budżety
uczelni zostały uszczuplone pod koniec 2000 r.
Dziś rozstrzyga się miejsce Polski w świecie XXI wieku. Jeśli rola nauki i
szkolnictwa wyższego nie będzie właściwie rozumiana przez Parlament i Rząd, to
będziemy - jako Naród - skazani na zacofanie i brak wysoko kwalifikowanych
specjalistów z różnych dziedzin. Konieczne są tu radykalne decyzje, które uczynią
edukację społeczeństwa rzeczywistym priorytetem w Polsce.
_______________ Opracowała Teresa Marszalik