UCZELNIA NASZYM DOMEM


GALERIA "GIL"

Klub Pracowników Politechniki Krakowskiej

Galeria Gil

Jan Kurek

 Mosty Skandynawii autorstwa Kazimierza Flagi Wystawą wieńczącą rok dwutysięczny w galerii była prezentacja fotogramów pt. Mosty Skandynawii autorstwa Kazimierza Flagi - JM Rektora Politechniki Krakowskiej. Łączyła ona inżynierskie i artystyczne pasje autora. Najnowsza wystawa to plon jednej z wielu tzw. wypraw mostowych, w trakcie których dydaktycy i studenci mogli poznać najciekawsze i najpiękniejsze mosty Europy. Tak się bowiem składa, że te, bodaj najtrudniejsze inżynierskie konstrukcje, są również niezwykle interesujące formalnie. Dobre wpisanie formy mostu w otaczający krajobraz jest dodatkowym wyzwaniem dla jego twórcy. Określenie "twórca" jest, jak sądzę, właściwsze niż projektant czy inżynier - trzeba bowiem wielkiej wyobraźni, solidnej wiedzy inżynierskiej i tego czegoś, co cechuje wrażliwych artystów, by tworzyć tak imponujące konstrukcje i formy. Zaprezentowane fotografie świetnie obrazują współczesne możliwości twórców mostów, a artystyczne ujęcie poszczególnych kadrów piękno to dodatkowo podkreśla. Dania, Norwegia i Szwecja należą do ścisłej czołówki w dziedzinie budowy obiektów mostowych i budowli inżynierskich. Najbardziej spektakularnym osiągnięciem jest otwarta w ubiegłym roku przeprawa łącząca duńską wyspę Zelandia z Półwyspem Skandynawskim. Kolejna już wystawa fotografii Kazimierza Flagi udowadnia, podobnie jak realizacje dobrej architektury mostowej, że dobry inżynier powinien mieć także duszę artysty.
 

Wystawa fotografii Wincentego Kućmy pt. Katedra w Irkucku    Nowe tysiąclecie otwarła w galerii wystawa fotografii Wincentego Kućmy pt. Katedra w Irkucku. Wzniesienie w tym syberyjskim mieście chrześcijańskiej katedry miało wręcz symboliczny charakter, będąc rodzajem hołdu dla milionów Polaków, pokrzywdzonych przez ludzką, a zarazem nieludzką, totalitarną władzę radziecką. Artysta, profesor Katedry Sztuk Wizualnych krakowskiej ASP, uczestniczył w projektowaniu i wykonaniu wystroju plastycznego tej niezwykłej świątyni. W Irkucku, liczącym ok. 700 tys. mieszkańców, do niedawna było jedynie kilka cerkwi i mała kapliczka chrześcijańska urządzona w podziemiu dawnego kościoła - obecnie sali koncertowej. Nowa katedra powstała w imponującym tempie, bo w ciągu jednego roku, a w jej fundamentach umieszczono kamienie z Golgoty, z Góry Wniebowstąpienia, z Nazaretu i Fatimy. Świątynia szczyci się również relikwiami Małej św. Teresy i św. Rafała Kalinowskiego, który jakiś czas mieszkał w Irkucku.
    Wincenty Kućma to specjalista w zakresie rysunku, medalierstwa, małych form rzeźbiarskich, a także projektowania i realizacji rozwiązań pomnikowych, wnętrz sakralnych oraz przestrzeni urbanistycznych. Obecnie odkrywamy jeszcze jego talent fotograficzny. W przedstawionych fotogramach autor rejestrował bowiem nie tylko powstawanie zaprojektowanych i wykonywanych przez siebie rzeźb, lecz utrwalał również szczególny klimat miejsca i tego, co w nim się rodziło - wspólnego dzieła polskiego architekta (Andrzeja Chwaliboga) i polskiego plastyka. Fotografie wykonywane przez artystę plastyka same są jak obrazy - urzekają bowiem kompozycją i barwą oraz wielką siłą wyrazu. Tak miejsce powstania dzieła, jak i osoba artysty sprawiły, że otwarcie wystawy uświetnione zostało przez JE Kardynała Franciszka Macharskiego oraz władze uczelni, zaś w klimat wieczoru wprowadził licznie zgromadzonych gości chór Politechniki Krakowskiej Cantata oraz krakowski profesor gitary - Jan Oberbek.

 

Jacek KłyśW styczniu w galerii otwarto również jeszcze jedną wystawę - wystawę malarstwa Jacka Kłysia.
    Autor, urodzony w Krakowie, ukończył studia medyczne w Collegium Medicum UJ. Będąc lekarzem psychiatrą studiuje jeszcze filozofię w Papieskiej Akademii Teologicznej oraz uczy się rysunku i malarstwa pod kierunkiem artysty malarza Ludwika Pindla. Uprawia malarstwo sztalugowe i rysunek, stosując różne techniki - głównie olej, akryl, temperę i węgiel. Malarstwo Jacka Kłysia zwraca uwagę swoistą głębią oraz metafizyczną aurą, zdając się być analizą przeżyć i nastrojów związanych z Ukrzyżowaniem. W analizie tej autor przemierza drogę przeżywania Krzyża, budując poszczególne obrazy oszczędną, lecz pełną wyrazu kompozycją i starannie dobraną barwą. Analiza ta to swoista modlitwa - pragnienie zrozumienia sensu cierpienia i męki, mające bogatą tradycję w europejskiej sztuce sakralnej.