UCZELNIA NASZYM DOMEM


GALERIA "GIL"

Klub Pracowników Politechniki Krakowskiej

Galeria Gil

Jan Kurek

    W listopadzie i na początku grudnia br. zaprezentowane zostały w galerii trzy wystawy - dwie fotograficzne i jedna haftu - jako wyraz do upowszechniania, poza malarstwem czy grafiką, innych form artystycznej ekspresji.

    Wincenty Kućma - urodzony w 1935 r., absolwent Wydziału Rzeźby krakowskiej ASP. W działalności twórczej realizuje się w rozwiązaniach pomnikowych, w kształtowaniu wnętrz sakralnych oraz przestrzeni urbanistycznych, a także w rysunku, medalierstwie i małych formach rzeźbiarskich. Wykonywał rzeźby dla wielu miast w Polsce i za granicą. Jego twórczość przedstawiana była na licznych wystawach - w tym 16 indywidualnych. Wystawa obecna prezentuje jego artystyczne spojrzenie na krajobrazy Syberii, na którą dotarł w związku z realizacją wystroju plastycznego dla katedry katolickiej w Irkucku - osadzie (później mieście) założonej w 1652 r. jako baza do kolonizacji Syberii. Artysta jest przede wszystkim rzeźbiarzem, jednakże często utrwala urzekające go motywy krajobrazów i architektury na kliszy fotograficznej. Na jego fotografiach widzimy motywy znad jeziora Bajkał - w tym przedziwne, niemal abstrakcyjne w wyrazie kompozycje "malowane" tańczącym na wodzie światłem zachodzącego słońca, ozdobione kolorowymi skrawkami materiału drzewa "wzgórza szamańskiego" - echo pogańskich zwyczajów dawnych mieszkańców tych ziem oraz drewnianą zabudowę Irkucka - chylące się ku upadkowi, o szorstkiej fakturze odpadającej farby, ozdobione wycinanym w deskach detalem ściany z okrąglaków, w których jedyną oznaką życia są, pojawiające się czasem w oknach, barwne kwiaty.

Wincenty Kućma

Wincenty Kućma     Wernisaż

 

Elżbieta Zofia Chrzanowska - jest geofizykiem, pracownikiem Politechniki Krakowskiej. Od lat z zapamiętaniem oddaje się pasji podróżowania i fotografowania. Galeria miała już kilkakrotnie okazję prezentować jej fotogramy. Wystawa obecna, zatytułowana "Normandia, Bretania", to plon tegorocznej wyprawy do północno-zachodniej Francji. Zwykle kojarzymy Francję z pięknem Paryża i jej ciepłych, południowych wybrzeży. Tutaj odkrywamy surowość i piękno jej mniej znanych skalistych wybrzeży: urocze i ukwiecone kamienne miasteczka, plaże desantowe Normandii, z uwięzionymi w piasku barkami desantowymi z czasów II wojny światowej - plaża Omaha, pozostałości kultury celtyckiej - pokryty inskrypcją kamień z Rouen, megality w Carnac, kamienne kalwarie przykościelne i procesję na wydmy (Sainte-Anne-La-Palud) - przejaw specyficznej religijności bretońskiej oraz swoistą perłę tego wybrzeża - wyrastające z wodnej tafli miasteczko-klasztor - Mont Saint Michel.

 Kalwaria w St. Thegonnec
Elżbieta Zofia Chrzanowska   Kalwaria w St. Thegonnec

    Jadwiga Elżbieta Węgorek - urodzona w Hrubieszowie, haftem zajmuje się od roku 1963, a wyplataniem koronek klockowych od 1993 r. Jest członkiem: Klubu Hafciarzy przy Muzeum Etnograficznym w Krakowie oraz Stowarzyszenia Twórczości Regionalnej w Bobowej - słynnej z koronek klockowych, a od 1999 r. Stowarzyszenia Plastyków Nieprofesjonalnych Ziemi Krakowskiej. Artystka brała udział w wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych, była też za swe prace kilkakrotnie nagradzana i wyróżniana w konkursach oraz wystawach krajowych.

Haft klockowy

Jadwiga Elżbieta Węgorek Haft klockowy

    Koronki klockowe powstały w VI wieku. Z Hiszpanii, Belgii i Niemiec trafiły do Szwecji, Ameryki Południowej i krajów słowiańskich. W Polsce (od XVII w.), przez uproszczenie jej wzorów, przy zachowanie wyraźnej symetrii i dodaniu wielu dekoracyjnych ściegów, powstał odrębny styl - słowiański. Autorka - jako mistrzyni tej techniki haftu, została zaproszona do zaprezentowania swoich prac na I Międzynarodowym Festiwalu Koronki Klockowej, zorganizowanym po wieloletnich staraniach władz lokalnych w Bobowej. W jej pracach zachwyca różnorodność wzorów, w których pobrzmiewają zda się echa sztuki mauretańskiej - zwłaszcza w zwielokrotnionym motywie "esownic" oraz mistrzostwo wykonania.