PRACE SENATU PK
Fot. J. Zych
Profesor Jan Kmita urodził się w 1922 roku w Bobrowcu koło
Rawy Mazowieckiej. W szkole średniej, Państwowym Gimnazjum i Liceum im. B. Prusa w
Skierniewicach uzyskał w 1945 r. maturę liceum humanistycznego. W czasie wojny był
wywieziony na przymusowe roboty do Pionek i Wolanowa, był żołnierzem Armii Krajowej, a
także uczestnikiem tajnego nauczania.
Studia wyższe ukończył w 1950 r. na Wydziale Inżynierii
Politechniki Wrocławskiej, uzyskując dyplomu mgra inż. budownictwa lądowego. W lutym
1955 r. rozpoczął pracę w Politechnice Wrocławskiej w Katedrze Budowy Mostów na
stanowisku starszego asystenta. Stopień naukowy dra nauk technicznych uzyskał w 1960 r.
na Wydziale Budownictwa Lądowego macierzystej uczelni, zaś stopień naukowy docenta (dr
hab.) już w 1962 r. na ówczesnym Wydziale Inżynierii Budowlanej Politechniki
Warszawskiej. Tytuł profesora nadzwyczajnego uzyskał w 1969 r., zaś tytuł naukowy
profesora zwyczajnego w roku 1977.
W Politechnice Wrocławskiej pełnił Profesor Jan Kmita - dzięki
swoim predyspozycjom osobowym i cechom charakteru - wiele funkcji organizacyjnych
i akademickich: kierownika Katedry Budowy Mostów, kierownika Zakładu Mostów
Betonowych (po reorganizacji uczelni w 1968 r.), później (po zmianie nazwy) kierownika
Zakładu Mostów Betonowych w Instytucie Inżynierii Lądowej. W latach 1971 -
1981 był dyrektorem tego Instytutu.
Na macierzystym Wydziale był prodziekanem ds. dydaktyki
(1963 - 64), prodziekanem ds. nauki (1965 - 68), oraz w latach 1968 - 71
dziekanem Wydziału. W latach 1984 - 90 piastował z wyboru, przez dwie
kadencje, funkcję rektora Politechniki Wrocławskiej.
W trudnych latach transformacji ustrojowej w Polsce (1989 - 90)
pełnił funkcję przewodniczącego autonomicznej Konferencji Rektorów Wyższych Szkół
Technicznych w Polsce.
Wiele inicjatyw Profesora Jana Kmity z okresu Jego rektorowania
okazało się bardzo cennych i pożytecznych tak dla bieżącego, jak i
perspektywicznego rozwoju Politechniki Wrocławskiej i innych uczelni wyższych w Polsce.
Należy tu wymienić takie działania i inicjatywy, jak: w sprawie nieograniczania
samorządności uczelni przez ustawę z lipca 1985 r., w sprawie wprowadzenia systemu
kształcenia opartego na punktach kredytowych (już w roku akademickim 1988/89),
uruchomienia nowych kierunków studiów, studiów doktoranckich, powołania Forum
Przedstawicieli Asystentów, Adiunktów i Wykładowców w Senatach Uczelni, podpisanie
Wielkiej Karty Uniwersytetów Europejskich.
Jako rektor Politechniki Wrocławskiej starał się w miarę
swoich sił, predyspozycji i inteligencji, aby dobrze układała się współpraca
kierownictwa uczelni z Senatem, aby wpływ na bieg spraw w uczelni miały różne gremia i
grupy pracownicze, w tym organizacje związkowe i inne organizacje społeczne, aby
zapewnić legalne możliwości działania organizacjom nawet okresowo nielegalnym
(Solidarność, NZS), aby w ciężkich czasach po stanie wojennym nienaruszona została
godność uczelni, by w żadnej sprawie nie była przekroczona granica rozsądnego
kompromisu, by nie były naruszone wartości etyczne, narodowe i chrześcijańskie.
Był w tych latach Pan Rektor Jan Kmita wzorem postępowania i ostoją
dla wielu środowisk akademickich w Polsce. Cechowała Go podziwu godna postawa
obywatelska i patriotyczna, zwłaszcza w sytuacjach wymagających ofiarności i
poświęcenia.
Zainteresowania naukowe Profesora dotyczą zagadnień
statyczno-wytrzymałościowych konstrukcji inżynierskich, zwłaszcza mostów, jako
odpowiedzi tych konstrukcji na obciążenia i wpływy niemechaniczne. W swoim dorobku
posiada około 120 opublikowanych prac, w tym jedną monografię i trzy podręczniki: "Mosty
betonowe. Cz. I. Podstawy wymiarowania"; "Mosty betonowe. Cz. II. Podstawy
kształtowania" i współautorskie "Komputerowe wspomaganie
projektowania mostów". Dalej - trzy zbiorowe opracowania zwarte, dwa własne i
cztery zespołowe patenty, a także ponad 100 niepublikowanych prac studialnych i
sprawozdań z prac badawczych.
W różnych okresach swojej działalności naukowej koncentrował się
Profesor na takich zagadnieniach, jak:
Jak wynika z tego zestawienia, wachlarz zainteresowań naukowych
Profesora jest bardzo rozległy, od podstaw teoretycznych zagadnień inżynierii mostowej
do ich aplikacji praktycznych. Pomogła Mu w tym zapewne 12-letnia praca w
przedsiębiorstwach projektowych i wykonawczych, która z jednej strony dawała asumpt do
poszukiwań teoretycznych (doktorat w 5 lat po rozpoczęciu pracy na uczelni - po
10-letniej pracy zawodowej, habilitacja po kolejnych 2 latach), z drugiej zaś pozwalała
na weryfikację praktyczną wielu studiów i przemyśleń.
Do historii techniki przeszły mosty z betonu sprężonego przez Nysę
Kłodzką w Kłodzku (1958 r.) oraz "Most Pokoju" przez Odrę we Wrocławiu
(1959 r.), przy których Profesor dał się poznać jako świetny i rozważny
projektant. Osiągnięcia naukowe Profesora Jana Kmity wyróżniają się nie tylko
rozmiarem, ale przede wszystkim oryginalnością i stanowią liczący się wkład do
dyscypliny naukowej "mostownictwo". Ich sprzężenie z praktyką inżynierską
zaś dało Mu podstawę do zdobycia uznania i wysokiej pozycji zawodowej. Kilka prac
Profesora było przedstawionych w materiałach Grupy Polskiej na Kongresach FIP w Rzymie,
Paryżu, Pradze, New Delhi, Nowym Jorku i Sztokholmie, kilka było cytowanych lub
omówionych w poważnych zagranicznych książkach lub czasopismach naukowych.
Duże znaczenie miały zorganizowane przez Profesora periodyczne
konferencje naukowe o charakterze międzynarodowym "Safety of bridge
structures", w latach 1975, 1982, 1987 i 1992. W okresie tym było to jedno z
ważniejszych wydarzeń naukowych z dziedziny inżynierii lądowej w Polsce, pozwalające
na szeroką wymianę poglądów pomiędzy specjalistami i nawiązywanie współpracy
międzynarodowej.
Na szczególne podkreślenie zasługują osiągnięcia Profesora Jana
Kmity w zakresie kształcenia kadry naukowej i dydaktycznej mostowców oraz stworzenie we
Wrocławiu szkoły naukowej w tej dyscyplinie wiedzy. Wypromował 11 doktorów nauk
technicznych, był recenzentem wielu prac doktorskich, habilitacyjnych oraz wniosków do
tytułu naukowego profesora i na stanowisko docenta. Charakterystyczną cechą Profesora
jest pracowitość i konsekwencja w udoskonalaniu zajęć dydaktycznych i programu
kształcenia inżynierów - a także pracowników naukowo-dydaktycznych - z zakresu
mostownictwa w Politechnice Wrocławskiej.
Tu w 1984 r. zorganizował studium podyplomowe "Utrzymanie
mostów", które jest realizowane do dzisiaj, dokształcając specjalistów mostowych
z całej Polski.
Ważnym aspektem działalności Profesora w kształceniu kadr
naukowych oraz realizacji prac naukowo-badawczych było wykreowanie postaw partnerskich,
pozwalających pracownikom na realizację własnych inicjatyw i zamierzeń naukowych.
Była to jednak działalność stymulowana bądź przez "Konferencje młodej
kadry", bądź przez seminarium "Teoria konstrukcji", bądź przez częste
zebrania naukowe Katedry (Zakładu). Efektem tej działalności jest jeden z
najmocniejszych merytorycznie i najbardziej wszechstronnych zespołów mostowych w Polsce,
jaki istnieje w Zakładzie Mostów Politechniki Wrocławskiej.
Dzięki osiągnięciom naukowym, zawodowym i organizacyjnym, a
także dzięki swojej postawie etycznej, obywatelskiej i patriotycznej, ma Profesor Jan
Kmita ugruntowaną, wysoką pozycję w polskiej inżynierii lądowej i w nauce polskiej.
Miarą osiągnięć i autorytetu Profesora było delegowanie Go na II Kongres Nauki
Polskiej oraz na VII i VIII Kongres Techników Polskich, a także obdarzenie Go w 1994
roku godnością doktora honoris causa Politechniki Poznańskiej.
Od 1991 r. powoływany jest Profesor na członka Centralnej Komisji ds.
Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych; od 1969 r. na członka Komitetu Inżynierii Lądowej
i Wodnej PAN; od 1967 r. jest członkiem Wrocławskiego Towarzystwa Naukowego, a od
1974 r. jest członkiem Komisji Budownictwa i Mechaniki Wrocławskiego Oddziału PAN. W
latach 1985-92 był członkiem Prezydium KILiW PAN, 1969-76 - przewodniczącym Sekcji
Głównej Techniki Mostowej przy ZG SITK, 1972-76 - członkiem Zarządu Komitetu Nauki
PZITB, 1991-93 - przewodniczącym Wrocławskiego Oddziału Polskiego Towarzystwa Mechaniki
Teoretycznej i Stosowanej, 1994-98 - przewodniczącym Rady Fundacji Otwartego Muzeum
Techniki we Wrocławiu.
Za swe osiągnięcia na polu mostownictwa i w działalności
stowarzyszeniowej uzyskał godność Członka Honorowego SITK (1980 r.) i Członka
Honorowego ZMRP (1994 r.). Nie sposób wymienić wszystkie piastowane przez Profesora Jana
Kmitę funkcje organizacyjne i społeczne, pełnionych w macierzystej uczelni i poza
nią. Wspomnę jeszcze o funkcji członka Komitetu Nagród Państwowych (1975-82) -
specjalność: budownictwo, członka Rad Naukowych: IBDiM w Warszawie (1965-90) i IIL
Politechniki Poznańskiej (1972-78), członka Rady IDKiM Politechniki Krakowskiej
(1977-78), członka Rady Techniczno-Ekonomicznej przy Ministrze Komunikacji (1974-82) -
specjalność: drogi, koleje i mosty.
Sylwetka Doktoranta rysuje się nam jako człowieka pełnego pasji
twórczej, który przez systematyczną, wytrwałą i konsekwentną realizację wytyczonych
celów i działań tworzył dzieło ugruntowania wysokiej pozycji nauki w dziedzinie
inżynierii lądowej oraz zawodu inżyniera budownictwa w Polsce.
Wszystko to byłoby prawdopodobnie niemożliwe, gdyby nie wyjątkowe
cechy charakteru i osobowości Profesora. Należą do nich rzetelność, obiektywność,
przyjacielskie odnoszenie się do ludzi, służenie w każdej sytuacji dobrą poradą
i pomocą. Profesor Jan Kmita budował nie tylko mosty materialne, ale i mosty
między ludźmi. To właśnie dzięki Profesorowi doszło do wyjątkowej konsolidacji
środowiska mostowego w Polsce, środowiska niełatwego, złożonego z najwyższej klasy
specjalistów. Spójności i współpracy w ramach tego środowiska zazdroszczą nam
koledzy z innych zawodów budowlanych. Jest to środowisko, w którym doskonale czują
się i profesorowie i inżynierowie i technicy, konsultanci, projektanci i wykonawcy
obiektów mostowych. Na kształt tego środowiska bardzo duży wpływ miał Profesor
Jan Kmita, organizując w 1969 r. Sekcję Główną Techniki Mostowej przy ZG SITK, a
następnie wiele konferencji i spotkań, kreujących klimat niekonfliktowej, twórczej
współpracy i współzawodnictwa.
Związki Profesora Jana Kmity z Politechniką Krakowską są
wieloletnie i wielowątkowe, sięgają roku 1958 poprzez nawiązanie kontaktu z Profesorem
Romanem Ciesielskim, a od roku 1959 - z Katedrą Mostów PK, głównie z Profesorem
Juliuszem Koreleskim i Katedrą Konstrukcji Żelbetowych; do odnotowania z roku 1959 jest
tu wspólna konferencja naukowa nt. "Nowe rozwiązania mostowe w budownictwie
komunalnym (miejskim)" oraz współdziałanie przy realizacji sprężenia mostu
betonowego przez Nysę w Kłodzku.
W następnych latach współpraca ta rozszerzała się na inne osoby
jak prof., prof. Wł. Muszyńskiego, K. Flagę, prof. K. Furtaka, prof.
Z. Waszczyszyna, prof. J. Murzewskiego, prof. K. Dyducha, prof.
M. Tracza, prof. G. Szefera, prof. Z. Menderę, prof. A. Wieczystego.
Od 23 lat współdziała Profesor Jan Kmita z Zakładem (obecnie Katedrą) Budowy Mostów
i Tuneli PK przez wymianę doświadczeń z zakresu dydaktyki, metodyki badań z wzajemnym
wspomaganiem się w wykorzystywaniu najnowszej aparatury badawczej, organizowanie
konferencji i seminariów, wizytacje miejscowego środowiska połączone z
wystąpieniami (referatami), a także merytoryczną, obustronną pomoc w kształceniu
kadry. Ostatnim tego przykładem było współdziałanie w ramach nadzoru naukowego budowy
mostu autostradowego przez Wisłę k. Torunia, w realizacji konferencji naukowych "Konstrukcje
zespolone" w Zielonej Górze oraz modyfikacji programu studiów na
specjalnościach budowlanych.
Trzykrotnie Profesor był nominowany przez Wydział Inżynierii
Lądowej PK na kandydata na członka CK. Wielokrotnie był proszony przez środowisko
krakowskie o opinie w różnych sprawach z zakresu aktywności akademickiej, w tym opinie
o pracach do publikacji, pracach na stopnie naukowe, a także wnioski do tytułu naukowego
i godności doktora honoris causa.
Zawsze mogliśmy w tych sprawach liczyć na klimat sprzyjający
rzetelnej, ale i życzliwej ocenie kandydatów.
Biorąc pod uwagę wszystkie wyżej przytoczone okoliczności mogę
wyrazić wielką radość z faktu, że Profesor Jan Kmita, Człowiek wielce zasłużony
dla rozwoju nauki i inżynierii lądowej w Polsce, zechciał przyjąć tytuł i godność
doktora honoris causa Politechniki Krakowskiej.
Jest to dla nas wielki zaszczyt.