NASZA POLITECHNIKA
Jakie zatem powinny być cechy dobrego wykładu, wykładu, który studenci określają jako "wykład na który warto chodzić"? Powinien on spełniać następujące wymagania:
Cele, jakie ma spełniać wykład, zależą oczywiście od jego
miejsca w strukturze przedmiotów (programie studiów) oraz od samego charakteru danej
dziedziny wiedzy, która w formie wykładu ma być przekazana. Można by w związku z tym
wyodrębnić trzy poziomy, którym przyporządkowane będą treści tematyczne wykładu.
Poziom 1 ma na celu tylko zaznajomienie ogólne z danym zagadnieniem w
postaci zbioru informacji i występujących między nimi relacji. Wiadomości
przekazane na tym poziomie poszerzają wprawdzie zasób wiedzy, ale przeważnie nie są
praktycznie wykorzystywane. Mają charakter ogólny lub są ukierunkowane, a ich zadaniem
jest naszkicowanie zarysu, a czasem tła historycznego omawianych zagadnień.
Poziom 2 obejmuje treści, których znajomość warunkuje nabycie
odpowiednich umiejętności, często o charakterze rutynowym. Zasób wiedzy, znajomość
zasad i reguł umożliwia stosowanie algorytmów, wzorców, programów niezbędnych w
pracy zawodowej. Umiejętności te są najczęściej wdrażane i poszerzane w formie
zajęć ćwiczeniowych i projektowych.
Poziom 3 ma za zadanie przygotować studentów do twórczej
działalności konstrukcyjnej lub technologicznej. Przekazywane treści powinny być
inspiracją do samodzielnych pomysłów, koncepcji i rozwiązań. Powinny również
wskazywać aktualne kierunki rozwoju i najnowsze osiągnięcia danej dziedziny.
Przedstawiona propozycja zróżnicowania treści wykładu na
odpowiednie poziomy ma oczywiście charakter ogólny. Może jednak sprzyjać refleksji
przy kształtowaniu tematyki i pozwala dać odpowiedź jakiemu celowi ma służyć
konkretny element przekazywanej wiedzy. W całkowitej treści wykładu wystąpią zatem
tematy prezentowane na różnych poziomach, zależnie od miejsca przedmiotu
w strukturze studiów. Może się również zdarzyć, że ten sam temat na różnych
kierunkach lub specjalnościach będzie omawiany raz tylko ogólnie (poziom 1), a raz
rozszerzony o nabycie określonych umiejętności (poziom 2). Na niższych latach
dominować raczej będą tematy na poziomie 1, poszerzane na zajęciach ćwiczeniowych na
poziomie 2.
Niewątpliwie jednak większość tematów na poziomie 3 wystąpi w treści wykładów na
ostatnich latach studiów. Ich ostateczną formą będą samodzielne projekty i praca
dyplomowa.
Przekazywanie wiedzy w formie wykładu powinno przynosić określone
wyniki. Można je ogólnie uznać za efekt jakości wykładu. Wyrazi się ona poprzez:
Wysoka jakość wykładu zależeć będzie od wielu różnorodnych czynników, które można ująć w następujące grupy:
Czynniki te należy przeanalizować bardziej szczegółowo.
Właściwy dobór i selekcja treści wykładu powinny wynikać ze świadomości jak
ograniczony jest czas (30-45 h), w którym należy przekazać wiedzę z obszernej często
dziedziny. Co zatem wybrać, co przedstawić dokładnie, co tylko zasygnalizować, a co
pominąć? Oto pytania. Decyzja jest trudna, wszystko wydaje się ważne, a czas jest
ograniczony. Najważniejsze jest jednak to, jaka część przekazywanej wiedzy zostanie
wykorzystywana w przyszłości w twórczej działalności przyszłego inżyniera.
Po dokonaniu selekcji tematycznej należy dokonać podziału będącego
do dyspozycji czasu, przeznaczając odpowiednią liczbę godzin na poszczególne tematy.
Podział na jednostki mniejsze niż 1h jest niecelowy. Należy również uwzględnić czas
na wprowadzenie i wykazanie perspektyw rozwoju omawianej dziedziny.
W programie wykładu nie może zabraknąć elementów będących
wynikiem własnych osiągnięć naukowych. Wykład nie jest bowiem powtórką
podręcznika.
Gdy dorobek młodego wykładowcy jest niewielki, ważne jest chociażby
przekazanie osobistych doświadczeń z danej dziedziny lub przedstawienie własnego
poglądu na dany fragment treści. Osobowość wykładowcy, jego osiągnięcia naukowe
odgrywają ogromną rolę. Nadają one wykładowi indywidualne cechy i wpływają
pozytywnie na postawę słuchaczy.
Przygotowanie pedagogiczne i uzdolnienia dydaktyczne wykładowcy są
kolejnym ważnym elementem. Znajomość metod kształcenia, podstaw pedagogiki są
nieodzowne, aby znaleźć najbardziej odpowiednią formę dla przekazywania określonych
treści. Trzeba tu niestety podkreślić, że w tej dziedzinie rozbieżność między
teorią i praktyką jest duża. Wynika to często z braku czasu i środków na
przygotowanie odpowiednich pomocy. Trudno określić rozpiętość czasu potrzebnego na
przygotowanie godziny nowego wykładu, ale można przyjąć, że wynieść ona może
5-20h, a więc bardzo dużo. Forma przekazu jest także zależna od talentu dydaktycznego
wykładowcy. Wbrew przekonaniu, że nauczycielem może być każdy, do przekazywania
wiedzy i oddziaływania wychowawczego niezbędne są uzdolnienia, podobnie jak potrzebna
są one poecie czy pisarzowi.
Wyposażenie sal wykładowych i pomoce dydaktyczne to kolejne
zagadnienie. W wielu salach brak jest podstawowego wyposażenia, które przyjeżdża
na wózku przed zajęciami, a w zasadzie dominują rzutniki pisma i przeźroczy. Filmy czy
animacja komputerowa rzadko pojawiają się na wykładzie.
Wreszcie odbiorcy treści wykładu, studenci. Przeważnie obie strony:
wykładowca rozpoczynający zajęcia i studenci, którzy po raz pierwszy pojawiają się
na wykładzie niewiele o sobie wiedzą.
Przedstawienie jasno na takim spotkaniu celu wykładu, zapoznanie
studentów z programem, określenie wymagań potrzebnych do zrozumienia treści
i formy zaliczeń jest konieczne. Wzbudzenie zainteresowania już na początkowych
zajęciach prowadzi, zwłaszcza na latach wyższych, do powstania partnerskiego układu.
Studenci odczuwają wówczas potrzebę poznania treści wykładu i
rozumieją jego przydatność w procesie kształcenia, a wykładowca utwierdza się
w przekonaniu, że jego wysiłki przynoszą efekty.
PRZYGOTOWANIE WYKŁADU
Można zatem na podstawie powyższych rozważań przedstawić
ogólną strukturę wykładu w postaci algorytmu
Obejmuje on
W układzie tematycznym ważną rolę odgrywają tzw. moduły
problemowe. Moduł problemowy jest zbiorem powiązanych ze sobą tematów, tworzących
wspólny problem o szerszym zakresie. Podział tematyki na takie nadrzędne moduły ma
podstawowe znaczenie przy tworzeniu hierarchicznej struktury treści wykładu.
Poszczególne tematy tworzące moduł problemowy są następnie przedstawiane
szczegółowo w formie modułów poszerzających. Do tego celu służą również zajęcia
uzupełniające wykład.
Ostatnim etapem przygotowania wykładu to szczegółowe opracowanie
poszczególnych modułów wraz z potrzebnymi pomocami dydaktycznymi.
Przedstawione sugestie i wymagania dotyczące wykładu przedmiotowego
mogą wydawać się zbyt wygórowane. Należy jednak zwrócić uwagę, że werbalna forma
wykładów będzie w przyszłości ograniczona i zastąpiona w dużym stopniu przez
różnorodne środki multimedialne.
Będą to narzędzia poszerzające zarówno zakres wiedzy
merytorycznej, jak i oddziałujące sugestywnie na studentów i zwiększające ich
aktywność w procesie kształcenia. Wymagają one jednak zarówno rozwagi w doborze,
jak i ogromnego wkładu pracy wykładowcy w celu ich najlepszego wykorzystania.
Tym większa stanie się wówczas rola starannego przygotowania treści
oraz opracowania szczegółowej struktury wykładu niemal w formie scenariusza. Tak może
wyglądać opracowanie wykładu w niedalekiej przyszłości, aby zapewnić kształcenie
inżynierów właściwie przygotowanych do twórczej działalności.
Prof. zw. dr hab. inż. Andrzej Samek - emerytowany profesor Wydziału Mechanicznego PK.