STUDENCI PK
Na przełomie kwietnia i maja 45-osobowa grupa studentów
kierunków: Transport oraz Zarządzanie i Marketing pod opieką
czwórki pracowników Instytutu Pojazdów Szynowych PK przebywała na 10-dniowym obozie
naukowym w krajach Europy Zachodniej.
O tym, że zajęcia praktyczne w swej atrakcyjnej formie zapewniają
wysoki poziom merytoryczny nie trzeba nikogo przekonywać. Toteż na początku bieżącego
roku w Instytucie Pojazdów Szynowych zrodził się pomysł stworzenia studentom
możliwości zaznajomienia się z działalnością światowych potentatów w
produkcji taboru szynowego i systemów transportowych, jak również odwiedzenia
nowoczesnych europejskich centrów logistycznych.
Uczestnicy obozu - Bruxelles 4. 05. 2000 r. |
Zorganizowanie takiego przedsięwzięcia było możliwe dzięki
szerokim kontaktom, jakie posiada IPSz z wieloma zachodnimi ośrodkami, działającymi w
materii transportu kolejowego. Nie przypadkowo więc trasę obozu wytyczono począwszy od
Niemiec poprzez Szwajcarię, Francję i Belgię.
Każdy uczestnik obozu posiadał legitymację schronisk
młodzieżowych, dzięki czemu możliwe było zapewnienie noclegów w korzystnej cenie
właśnie w schroniskach młodzieżowych. Organizatorzy zadbali także o imienne
identyfikatory dla wszystkich, zawierające logo Politechniki Krakowskiej oraz Instytutu
Pojazdów Szynowych.
Termin obozu był tak dobrany, aby zminimalizować absencję studentów
na zajęciach.
W dniach od 26 kwietnia do 5 maja grupa z IPSz przejechała autokarem
4500 km i odwiedziła:
Prezentacje w zakładach odbywały się w języku angielskim bądź niemieckim. Wszelkie wątpliwości językowe z dużą cierpliwością wyjaśniała mgr Natalia Tułecka - jedna z opiekunów grupy. Poza nią z ramienia IPSz opiekę zapewnili: dr hab. inż. Paweł Piec, prof. PK - kierownik obozu, dr inż. Krzysztof Karwala oraz mgr inż. Maciej Trębicki.
Wizyta w zakładzie - Fiat Sig 2. 05. 2000 r. |
Nad przebiegiem obozu na bieżąco z "centrum dowodzenia"
z Krakowa czuwał dr inż. Adam Tułecki - kierownik Pracowni Technologii i
Zaplecza Technicznego Pojazdów Szynowych, która to pracownia wzięła na siebie trud
prac organizacyjno-logistycznych wyjazdu.
Wracając do programu obozu, była także możliwość indywidualnego
zwiedzania Heidelbergu, Luzerny i Zurichu, z której studenci skwapliwie skorzystali,
przywożąc ze sobą do kraju bagaż gorących wrażeń (gorących, gdyż dopisała
pogoda) oraz liczne pamiątki. Dodatkowo obóz ten niewątpliwie zintegrował środowisko
studenckie, wieczory przy szumie wodospadu na Renie, przy ognisku, piwie i gitarze
długo pozostaną w pamięci.
Korzyści jakie odnieśli studenci było znacznie więcej. Przede
wszystkim nawiązanie kontaktów z przedstawicielami firm. Dwie osoby otrzymały od
koncernu ALSTOM propozycje stypendiów i po powrocie zostały zaproszone w tym celu na
wstępne rozmowy do zakładu ALSTOM KONSTAL S.A. w Chorzowie. Za zgodą władz
uczelni obóz naukowy mógł być zaliczony jako praktyka programowa dla studentów IV
roku specjalności: eksploatacja środków transportu szynowego oraz zarządzanie
i marketing w transporcie.
Przygotowanie i przeprowadzenie takiej formy praktyki nie byłoby
możliwe bez wsparcia finansowego ze strony władz uczelni, Wydziału Mechanicznego,
Instytutu Pojazdów Szynowych jak również sponsorów, wśród których należy
wymienić:
ALSTOM Transport Polska (tu szczególne podziękowania dla Pana Mariana Konopińskiego)
oraz Krupp GfT Polska.
Wszystkim wyżej wymienionym instytucjom, korzystając z okazji, na
łamach "Naszej Politechniki", dziękują studenci uczestniczący w obozie.