STUDENCI PK
Jolanta Sroczyńska
Warsztaty projektowe pod kierunkiem profesora SalvadorA Perez Arroyo Zakończone niedawno warsztaty w ramach zajęć z projektowania konserwatorskiego na IV roku w Instytucie Historii Architektury i Konserwacji Zabytków WA, pod kierunkiem profesora Salvadora Perez Arroyo, były swego rodzaju eksperymentem. Po raz pierwszy bowiem pojawiła się możliwość odbycia krótkiego stażu projektowego, w formie zintensyfikowanych zajęć, u wbitnego europejskiego architekta, a zarazem obecnie profesora dwóch czołowych Wydziałów Architektury w Madrycie i Bartlett (Anglia). Druga część warsztatów, po trzytygodniowej przerwie, miała
doprowadzić do stworzenia już konkretnego projektu, opartego na przyjętej koncepcji.
Profesor Arroyo, jako wybitny znawca i specjalista od konstrukcji i
materiałów budowlanych, zwracał szczególną uwagę na rozwiązania techniczne
projektu. Niejednokrotnie podkreślał fakt, że dojrzały architekt musi mieć dużą
wiedzę na temat konstrukcji i używanych współcześnie materiałów. Wiedza ta pozwala
architektowi na większą swobodę przy podejmowaniu decyzji związanych z konkretnymi
rozwiązaniami formalnymi. Znajomość współcześnie stosowanych materiałów pozwala na
pełną realizację założonej koncepcji projektowej, a efekt końcowy realizacji jest
pełniejszy. Rola konstruktora jest doradcza i sprawdzająca.
Warsztatom towarzyszyły dwa wykłady profesora, wygłoszone dla
całego IV roku oraz liczne prelekcje i dyskusje związane ze współczesnymi teoriami
sztuki i estetyki. Pierwszy z wykładów poświecony był projektowi pawilonu wystawowego
Le Corbusiera na międzynarodową wystawę techniki w Paryżu. Drugi wykład
prezentował autorskie doświadczenia związane z zamkniętym konkursem na odbudowę
teatru La Fenice w Wenecji.
Po raz pierwszy zorganizowano na Wydziale tego typu warsztaty, które
miały na celu poznanie metody uczenia i pracy projektowej wybitnego twórcy. Było to
ogromnie ważne doświadczenie nie tylko dla studentów, ale także dla nauczycieli
akademickich. Wynikiem tej akcji jest wniosek, zaaprobowany wstępnie przez dziekana prof.
Wacława Serugę, przeprowadzenia kolejnych tego typu warsztatów w roku następnym.
Niewątpliwie istotny wydaje się pomysł intensywnej pracy nad jednym projektem przez
pewien czas, która pozwoli na pełniejszą koncentrację nad danym tematem. Ważne jest
przy tym ustawienie interdyscyplinarne tematu. Powinno się przykładać jednakową wagę
zarówno do rozwiązań formalnych, jak i konstrukcyjno-materiałowych.
Nie można także pomijać problemów urbanistycznych
i konserwatorskich, które gwarantują jeszcze lepsze wpisanie obiektu w istniejące
otoczenie.
Pobyt profesora Arroyo zaowocował też nawiązaniem współpracy z
Wydziałem Architektury na Politechnice w Madrycie, która będzie realizowana od nowego
roku.
Profesor Salvator Perez Arroyo, urodzony w 1945 roku w
Madrycie, ukończył studia na Escuela Tecnica Superior de Arquitectura de Madrid
w 1965 r. Od ukończenia studiów związany jest z tą uczelnią, broniąc w
międzyczasie doktorat dot. systemów konstrukcyjnych stosowanych od XVII-XIX wieku -
praca nagrodzona jako najlepsza dysertacja broniona na Universidad Politecnica de Madrid,
a w 1983 r. otrzymując tytuł profesora w specjalności konstrukcje budowlane.
Jednocześnie pozostawał on od lat na stanowisku wykładowcy w Katedrze Projektowania
Architektonicznego.
Równolegle profesor Arroyo pracował (w latach 1996-99) jako
wykładowca lub tzw. visiting professor w takich uczelniach, jak: Bartlett School,
University College of London, Centro Palladio w Vincecy, Instituto Universario do
Architettura di Venezia i University Pontifica Bolivariana, Medellin w Colombii,
Universytet w Corunie w Hiszpanii i w wielu innych.
Profesor Arroyo jest także znanym i cenionym projektantem o prestiżu
międzynarodowym.
Był laureatem i zdobywcą pierwszego miejsca w wielu
międzynarodowych konkursach architektonicznych, a także laureatem licznych nagród
państwowych za swoją twórczość, jak np. nagroda za twórczość przyznana przez
Stowarzyszenie Architektów w Madrycie (1980), nagroda przyznana przez Asturias
Architecture za centrum sportowe w Gijon w Hiszpanii (1992), pierwsza nagroda w
konkursie na przejście podziemne w Madrycie, projekt dzielnicy mieszkaniowej w Orvietto,
rozbudowa ratusza w Madrycie, adaptacja zabytkowej fabryki w Arvelo i inne.
Brał także udział w zamkniętym konkursie na projekt restauracji opery "La
Fenicern w Wenecji, adaptacji fabryki tytoniu dla potrzeb sądów na Piazzale Roma w
Wenecji i wielu innych.
Profesor Arroyo jest autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych,
dotyczących teorii projektowania architektonicznego i konserwacji zabytków, drukowanych
w hiszpańskich i włoskich periodykach architektonicznych, prasie architektonicznej, a
także autorem i współautorem kilkunastu książek dot. teorii architektury
współczesnej. Jego twórczość zawodowa została zebrana i podsumowana w dwóch
monografiach wydanych z serii współcześni architekci hiszpańscy.
Jako czynny projektant, profesor Arroyo może się poszczycić około
80-cioma tzw. dużymi projektami na zamówienie publiczne lub wielkich kompanii
przemysłowych, a także mniejszymi realizacjami - domów jednorodzinnych - w 90%
zrealizowanymi.
Jako badacz i wynalazca ma na swoim koncie także projekty wdrożeniowe
i patenty m.in. systemów budowlanych dla elementów powtarzalnych w technologii
uprzemysłowionej dla budownictwa mieszkaniowego - projekt we współpracy z
międzynarodowymi partnerami, nowy system konstrukcyjny mostów dla pieszych przy użyciu
metalowych elementów dla firmy REFEENSIDESA itd.