NASZA POLITECHNIKA
Janusz Bogdanowski
Piotr Patoczka
Uwagi o międzyuczelnianym Podyplomowym
Studium Terenów Zieleni
Akademia Rolnicza - Politechnika Krakowska
Coraz szersze
zainteresowanie budzi projektowanie i realizowanie terenów zieleni zarówno w sensie prac
rewaloryzacyjnych, w odniesieniu do ogromnego zasobu parków i ogrodów historycznych, jak
i porządkowanych czy wręcz zakładanych współcześnie. Zatem nie sposób realizować
tych zadań w ramach jednej tylko specjalności, ponieważ koncepcję projektową
poprzedzić muszą analizy środowiska naturalnego i kulturowego, a ocena zasobów
wymaga opinii zarówno "ogrodnika", jak i "architekta". To właśnie
nowoczesne, interdyscyplinarne spojrzenie na zagadnienie zrodziło inicjatywę
międzyuczelnianego studium.
Po dwu latach współdziałania Katedry Roślin Ozdobnych Wydziału
Ogrodniczego Akademii Rolniczej w Krakowie z Samodzielną Katedrą Teorii
Architektury Krajobrazu i Kompozycji Ogrodowej Wydziału Architektury Politechniki
Krakowskiej, sformułować można powyższe uwagi na moment przed obroną pierwszych prac
dyplomowych.
Akademia Rolnicza udostępniła sale wykładowe i laboratoria oraz
przejęła obowiązki organizowania trzysemestralnego studium. Kierownik Katedry Roślin
Ozdobnych dr hab. Anna Bach, prof. AR zaprogramowała wykłady i ćwiczenia
"ogrodowe", natomiast kierownik Samodzielnej Katedry Teorii Architektury
Krajobrazu i Kompozycji Ogrodowej prof. zw. dr hab. inż. arch. Janusz Bogdanowski
opracował zagadnienia "architektoniczne". Symetria ujęć zagadnień ogrodowych
z punktu widzenia nauk przyrodniczych i ujęć technicznych, przy szerokim otwarciu na
zagadnienia historyczne, ekonomiczne i prawne dała bardzo ciekawe efekty, których plonem
będą już wkrótce przedkładane prace dyplomowe około czterdziestu studentów
"starego kursu" (bo wspomnieć należy o rozpoczętej już drugiej edycji).
Trzydniowe sesje, odbywające się raz w miesiącu, łączą się tematycznie w semestry,
tak że pięć spotkań zamyka półroczny okres studiów.
Na każdą z sesji składają się wykłady cykliczne, np. architektura
krajobrazu, historia parków i ogrodów, rysowanie oraz aplikacje osobliwych tematów z
wielu innych specjalności, które też, jak dowiodła praktyka, wnoszą do tematu istotne
treści np. z dziedziny socjologii, technik ochrony środowiska czy metod projektowania
komputerowego. W ramach każdej sesji odbywają się też zajęcia laboratoryjne, wizje
terenowe, a w ramach całego kursu także objazdy studialne po regionie
podkrakowskim. Dr inż. Danuta Kraus (AR) i dr arch. Piotr Patoczka (PK),
sekretarze studium, dbają o zaproszenie najlepszych polskich specjalistów czynnie
zajmujących się tematyką terenów zielonych nie tylko w odniesieniu do założeń
historycznych, lecz także rozwiązujących kwestie zieleni w osiedlach wielkoblokowych,
zieleni towarzyszącej komunikacji, drogom wodnym, zieleni cmentarzy i ogródków
działkowych. Tu właśnie "dzieje się" obecnie najwięcej i trzeba tworzyć
teorię i praktykę dla działań w tych strukturach krajobrazu.
Może nie warto by pisać o tej inicjatywie, ponieważ studiów
podyplomowych powołuje się coraz więcej i coraz ciekawsze wydają się ich
programy, łączące różne specjalności. W zagranicznych uczelniach równoczesne
studiowanie zagadnień technicznych i prawnych, łączenie ekonomii z historią a
matematyki z malarstwem nikogo dziś nie szokuje - to znak czasów i wyzwanie
współczesności. Jednak w naszych warunkach te słuszne idee natrafiają na wiele barier
- o czym słów kilka:
uczestnicy studium płacąc za kurs wymagają zastosowanych, wdrożeniowych wiadomości, które bez podstaw teoretycznych stają się zawieszonymi w próżni, doraźnymi rozwiązaniami;
tak zwani wybitni specjaliści nie są z reguły przygotowani do powiedzenia swej "kwestii" w godzinę czy dwie w sposób przystępny, a więc bez wprowadzenia terminologii czy demonstracji aparatury;
związanie studium z jedną uczelnią niejako w naturalny sposób wprowadza dominację jednego ujęcia i jednego warsztatu badawczego, mało tego, w istocie zawsze autorem programu i głównym jego realizatorem jest j e d e n człowiek - nie ma w Polsce centrów równoważnych dyscyplin;
kolejną kwestią jest to, jak wobec skromnych środków finansowych i braku zaplecza logistycznego realizować bogaty program zapraszając wykładowców z innych uczelni czy innych miast, jak udostępnić kursantom biblioteki, muzea, sale komputerowe itd., w końcu jak ich przewieźć w odległe, nieraz trudno dostępne miejsca, by zobaczyli ogrody i parki.
Te kwestie i wiele innych powodują znaczne trudności w realizacji programu studium podyplomowego terenów zieleni. Toteż podejmujemy ciągle współpracę z innymi specjalistami, którzy mogliby wnieść do tej tematyki cząstkę swej wiedzy i przyczynić się do udoskonalenia programu.