KRAKÓW - 15 CZERWCA 1999

 

 

   Przystępując do projektowania zastanawiałem się, jak skupić uwagę uczestników mszy na osobie Papieża. Postanowiłem uspokoić tło i zrezygnować z wszelkich wolnostojących elementów obok ołtarza, które mogłyby odwracać uwagę od osoby głównego celebransa. Po bokach podestu ołtarzowego, nieco z tyłu powstały kulisowe ściany, zbiegające się ku centralnie zlokalizowanej złotej absydzie. Absyda posiadała nad sobą świetlik tak usytuowany, aby w godzinach mszy światło słoneczne oświetlało od góry krzyż - oryginalny krzyż z klasztoru w Mogile. Przed krzyżem znajdował się najwyższy fragment podestu z tronem papieskim.
    Kolejnym ważnym problemem projektowym był sposób nawiązania do historycznego kontekstu Krakowa. Tu wykorzystałem formę i symbolikę związaną z konstrukcjami kościołów gotyckich.
    Nad absydą znajduje się zadaszenie o formie zbliżonej do odwróconego sklepienia, które nazwaliśmy "nieboskłonem". Konstrukcja ta wysuwała się wspornikowo daleko nad główny podest. Jej spód pokryto granatowym materiałem ze wzorem złotych gwiazd, o formach nawiązujących do matejkowskiej polichromii sklepień z Kościoła Mariackiego.

Krzysztof Ingarden

 


s10b.tif (1149324 bytes)  

    Była to Msza Święta Ojca Świętego, mimo że z przyczyny zaziębienia i gorączki nie mógł jej odprawić osobiście. Zastąpił Go w przewodniczeniu koncelebrze watykański sekretarz stanu kardynał Angelo Sodano, a homilię papieską odczytał kardynał Franciszek Macharski. Dla nas wszystkich, którzy całym sercem trwaliśmy przy Ojcu Świętym, był On wśród nas obecny. Tak to czuliśmy, chociaż uczucie to nie było pozbawione bólu, jaki dzieliliśmy z Papieżem, bowiem dla Niego było to na pewno doświadczenie bardzo bolesne.
    Aktywne uczestnictwo w tej uroczystej Mszy Świętej, pogłębione niezamierzonym dramatyzmem, dla którego adekwatnym wyrazem stało się ołowiane niebo i padający deszcz, było niezwykle wspaniałym przeżyciem. Nasz politechniczny dar, tryptyk "Oto Syn Twój, oto Matka Twoja" , moknący na deszczu razem z nami, nabrał sensu prawdziwej, głębszej jeszcze i bogatszej duchowo ofiary. Wraz z przeogromnym zgromadzeniem, jakie zapełniło Błonia, my, którzy mieliśmy zaszczyt składania darów, czuliśmy jakąś zdumiewającą wyjątkowość tego, w czym uczestniczymy.
    Powolnemu wstępowaniu po stopniach ku ołtarzowi towarzyszyły nieprzemijające doprawdy doznania w obliczu Mogilskiego Krucyfiksu, który nad ołtarzem zamykał naszą perspektywę nie tylko materialną, przestrzenną, lecz i tę najważniejszą - perspektywę Eucharystycznej Ofiary, dla której tu przybyliśmy i w której Ojciec Święty łączył się z nami. A przy przedstawianiu daru tylko te krótkie słowa: "dar Politechniki Krakowskiej, uczelni Sługi Bożego Jerzego Ciesielskiego".

Jan Bruzda

 

Autor obrazów w szkle organicznym - prof. dr hab. inż. arch. Jan Bruzda
Projekt ramy - dr inż. arch. Andrzej Białkiewicz
Wykonanie ramy - Pracownia Konserwacji Zabytków "Wawel"

 


Dar ołtarza Politechniki Krakowskiej. Tryptyk "Oto Syn Twój, oto Matka Twoja", przeznaczony jako przenośna nastawa ołtarza misyjnego.